Πέμπτη 26 Νοεμβρίου 2020

Cadaver στο Metal View: Η νέα μας δουλειά είναι η πιο προσωπική και βιωματική μας

Η Νορβηγία γύρω από τους μεταλλικούς κύκλους φημίζεται για τον σκοτεινό χαρακτήρα του black metal της, καθώς και την προϊστορία γύρω από αυτόν τον ήχο. Κομμάτι αυτής της ιστορίας όταν όλα ήταν άγουρα και ωμά αποτελούν και οι death metallers Cadaver. Έχοντας συμπληρώσει ήδη τρεις δεκαετίες ύπαρξης, το underground συγκρότημα επιστρέφει έπειτα από δεκαέξι χρόνια με την τέταρτη δουλειά του και ένα ανανεωμένο line up. Ο ιθύνων νους της μπάντας, Anders Odden, πιο γνωστός για τη συνεργασία του με τους Satyricon και τους Celtic Frost, μιλάει στην άλλη γραμμή με το Metal View για τη διαδικασία, τη δημιουργία και τις επιρροές πίσω από το "Edder &Bile", τον νεοφερμένο Dirk Verbeuren από τους Megadeth, και για το ένοχο Νορβηγικό παρελθόν και το άνοιγμα της σκηνής.


-Kαταρχάς πώς αποφάσισες να επαναδραστηριοποιήσεις τους Cadaver έπειτα από 16 χρόνια;

Όλο αυτό ξεκίνησε νοητά έπειτα από τη γνωριμία μου με τον Dirk Verbeuren σε ένα φεστιβάλ στην Αμερική με τους Satyricon όπου αντικατέστησε τον Frost. Μου εκμυστηρεύτηκε πως ήταν παλιός, πορωμένος οπαδός των Cadaver και μου πρότεινε πως αν θέλω να επανενώσω τη μπάντα θα είναι διαθέσιμος να δουλέψει για μένα. Μέχρι τότε είχα κάποια demos έτοιμα, φτιαγμένα από μόνος μου και του τα έστειλα να τα ακούσει και να τα προβάρει. Μου έστειλε πίσω τα αρχεία με το φοβερό παίξιμό του οπότε ήταν αρκετό για να ανοίξει μια ευκαιρία ξανά στους Cadaver. Εκείνη την περίοδο μάλιστα που ξεκινήσαμε να δουλεύουμε τα κομμάτια δεν είχε κάποια υποχρέωση με τους Megadeth οπότε τα πράγματα λειτούργησαν πιο εύκολα. Είναι ένας πολύ καλός και επιτυχημένος μουσικός και ήταν χαρά να μου δώσει την ώθηση ξανά για να βγάλω κάτι νέο.

-Πόσο καιρό χρειάστηκε η όλη διαδικασία μέχρι το τελικό αποτέλεσμα; Γενικά η δουλειά σου με τους Satyricon και τους Order ή του Dirk με τους Megadeth δημιούργησε καθυστερήσεις ανά διαστήματα;

Σίγουρα λίγο όλες μας οι ασχολίες με τα άλλα μας σχήματα δημιούργησε μικροκαθυστερήσεις σε κάποιες φάσεις, αλλά δεν είχαμε κάποιο στάνταρ χρονικό περιθώριο, ούτε το παίρναμε τόσο στα σοβαρά ώστε να πέσουμε με τα μούτρα στη δουλειά. Όποτε είχαμε τον χρόνο μας στέλναμε αρχεία και συζητούσαμε ιδέες και κάπου στο 2016 προβάραμε μαζί και σημειώσαμε τις πρώτες κανονικές συνθέσεις για να φτάσουμε στο σήμερα. Τα περισσότερα δείγματα βέβαια ήταν κομμάτι του αυτοσχεδιασμού κατά τη διάρκεια της συνεργασίας μας και με όσα νιώθαμε εκείνη τη δεδομένη στιγμή. Ξεκινήσαμε να ηχογραφούμε το 2018 σιγά σιγά, κάτι που σε εμένα μοιάζει σαν να συνέβη χθες χαχα. Αλλά ο καιρός περνάει πολύ γρήγορα και με τόσες ενασχολήσεις φτάσαμε στην ολοκλήρωση του δίσκου τώρα. Φυσικά συνεχίζουμε ακόμα και τώρα να στέλνουμε demos οπότε σίγουρα θα συνεχίσουμε να βγάλουμε κι άλλη κυκλοφορία.

-Παρατηρώντας όλη σας την πορεία νομίζω πως μιλάμε για τον πιο ποικίλο και τεχνικό δίσκο. Πώς προέκυψε αυτή η στροφή;

Σίγουρα παίζει ρόλο η εξέλιξη της ζωής και των πραγμάτων. Παρατηρώ την ανάπτυξη μου στον τρόπο παιξίματος και στον τρόπο γραφής. Ξέρω καλυτερα τι πραγματικά θέλω από τη δουλειά μου και η μεγαλύτερη αλλαγή για εμένα είναι πως για πρώτη φορά τραγουδάω, και είναι κάτι πολύ δύσκολο, οπότε μπαίνει κι αυτό στο κομμάτι της εξέλιξης και προς την μπάντα αλλά και προσωπικά, αφού δούλεψα σκληρά για κάτι τέτοιο. Προσπάθησα να μην ακολουθήσω το εύκολο μονοπάτι και να μη δημιουργήσω κάτι τόσο βατό, όσο θα μπορούσα και αυτό είναι πολύ σημαντικό από τη στιγμή που περνάει και στον κόσμο και ξεφεύγει από τα δικά μου όρια.

-Επίσης ο ήχος του Dirk πραγματικά ταιριάζει με αυτή την κατεύθυνση και είναι κάτι που βλέπω πάντα σε εσάς, ότι με κάθε αλλαγή στο line up έρχονται και νέα στοιχεία. Θα ήθελα να σε ρωτήσω λοιπόν πόσο σημαντική ήταν η συμμετοχή του για εσένα και αν θεωρείς πως τώρα έχετε το καλύτερο line up;
Ξεκινώντας από το τελευταίο σκέλος, σίγουρα θεωρώ πως αυτή τη στιγμή έχουμε το καλύτερο και πιο ταιριαστό line up που αρμόζει στους Cadaver. Έχω αναλάβει καλύτερα τον έλεγχο της μπάντας, επικεντρώνομαι περισσότερο στο πως θέλω να κατευθυνθώ και με τι τρόπο μπορώ να πετύχω, η εικόνα μας είναι καλύτερη και πιο βελτιωμένη, έχω ξεκινήσει να διαφοροποιώ στοιχεία, έχοντας τον μπασίστα μας από το ."..Ιn Pains" στο κοντραμπάσο, και προβάροντας μαζί του, ενώ κι ο Dirk συμμετείχε στο άλμπουμ όπως έπρεπε. Πίσω στις αρχές μας είχα έναν πιστό σύντροφο, τον Ole τον τότε τραγουδιστή μας, και κάπως βρήκα στο πρόσωπο του Dirk πλέον αυτό που έψαχνα ώστε να έχουμε τις βασικές μας δυναμικές χωρίς κάποια προστριβή ή διαμάχη. Έχουμε τις ίδιες βλέψεις για τη μπάντα γουστάρει όσα θέλω και κατά 99% συμφωνούμε σε όλα. Είναι πολύ σημαντικό να βλέπεις τέτοια αρμονία σε ένα prοject και χαίρομαι που δουλεύουμε μαζί.

-Για εμένα ο νέος σας δίσκος είναι ο πιο σκοτεινός και λιγότερο ωμός που έχετε κυκλοφορήσει. Θεωρείς πως η ενασχόλησή σου όλα αυτά τα χρόνια με τους Satyricon, τους Celtic Frost και τους Order σε βοήθησε ή σε επηρέασε για αυτό;

Ίσως μιας και η συμμετοχή μου κράτησε και κρατάει χρόνια, αλλά με τους Cadaver δε δουλεύω το ίδιο όπως με τις άλλες μπάντες. Κυρίως έχει περάσει αυθόρμητα στο αίμα μου. Νομίζω πως περισσότερο έχει να κάνει με την κατάσταση στην οποία βρισκόμουν όταν συνέθετα και δούλευα πάνω στο τελικό αποτέλεσμα του δίσκου μιας και ήταν μια πολύ σκοτεινή περίοδος για τη ζωή μου. Εκείνη την περίοδο πάλευα με τον καρκίνο και η ζωή μου βρισκόταν σε μεγάλη απειλή μέχρι να το ξεπεράσω, οπότε το μόνο πράγμα που με έκανε να ξεφύγω κάπως από το άγχος αυτό ήταν η υλοποίηση του δίσκου. Ήταν αρκετά σοβαρή η κατάσταση μου και το σκοτάδι της ύπαρξης μου αυτομάτως πέρασε στον δίσκο αυτό αφού η μουσική ήταν ένας τρόπος απόδρασης από την εν λόγω προσωπική μου εμπειρία.

-Θεωρείς πως εξαιτίας αυτού του λόγου το νέο άλμπουμ είναι η πιο βιωματική και προσωπική δουλειά που έχεις κάνει;

Απόλυτα, είναι ό,τι πιο προσωπικό έχω κυκλοφορήσει ποτέ. Είναι σαν διαθήκη για το που βρίσκομαι και ποιος είμαι αυτή τη στιγμή. Μια ξεκάθαρη κατάθεση ψυχής που βασίζεται βαθιά στη μουσική και τους στίχους. Προβάλλει μαυρίλα, πόνο και σκοτάδι σε κάθε σημείο.

-Επίσης έχεις δύο guests μέσα, τον Jeff Becerra από τους Possessed και τον Kam Lee από τους Massacre. Πώς προέκυψε η προσθήκη αυτών των δύο θρύλων;

Με τον Kam είχαμε επαφή εδώ και πάρα πολλά χρόνια και ανταλλάζαμε μηνύματα αλλά ποτέ δεν είχαμε συναντηθεί και δεν είχαμε γνωριστεί προσωπικά. Πάντα λέγαμε πως όταν γνωριστούμε να συζητήσουμε για κάποιο κοινό project ή κάτι τέτοιο. Τελικά, όταν ολοκλήρωσα το πρώτο κομμάτι, το 2016, που ήταν το "Feed The Pigs" σκέφτηκα αμέσως τον Kam και μου ταίριαζε στο στυλ του κάθε σημείο του κομματιού αφού επηρεάστηκα πολύ από τη death metal σκηνή της Florida γράφοντάς το και ο ίδιος ανταποκρίθηκε αμέσως, ήταν μάλιστα και μια καλή ιδέα να δώσουμε περισσότερη ποικιλία ξεφεύγοντας από την κλασική δομή των υπόλοιπων κομματιών. Όσον αφορά τον Jeff, ήμουν μεγάλος οπαδός των Possessed ήδη από τα μέσα των 80s, όταν ήταν και οι πρώτοι που μίλησαν περί death metal, που φυσικά δεν υπήρχε καν αυτός ο ήχος. Ήμουν πορωμένος με το τρελαμένο τους ύφος κι όλη αυτή τη βαναυσότητα που προέβαλαν σε σχέση με κάθε άλλον εκείνη την εποχή. Όταν δούλευα με τον Dirk στο άλμπουμ είχα πάει σπίτι του στο Los Angeles, και καθόμουν στο φωτογραφικό στούντιο της γυναίκας του. Κάποια μέρα είχε φωτογράφιση με τους Possessed και ήρθαν στο σπίτι τους, όπου γνώρισα και τον Jeff και πιάσαμε την κουβέντα, του είπα πόσο με έχει επηρεάσει μουσικά και όλα αυτά τα οπαδικά χαχα. Του πρότεινα αν θέλει και αυτός να συμμετάσχει σε ένα τραγούδι, δέχτηκε, το δουλέψαμε αμέσως όσο ήμουν εκεί και μετά το ηχογράφησε στο κινητό του, μου το έστειλε και μετά μου έστειλε τα μέρη του από το video clip πάλι από το κινητό του και ειλικρινά όλα δούλεψαν τέλεια. Είναι απίστευτο πως η μοντέρνα τεχνολογία όλα αυτά τα κάνει πιο εύκολα και σε καλή ποιότητα. Ένιωσα το old school με νέο τρόπο και ειλικρινά άδραξα την ευκαιρία μόλις τη βρήκα μπροστά μου. Ήταν κάτι πολύ ευχάριστο για εμένα.

-Πριν μερικούς μήνες μας εξέπληξες με ένα ΕΡ, το DGAF. Ήθελες με αυτόν τον τρόπο να προετοιμάσεις το έδαφος για μια επερχόμενη κυκλοφορία;

Ακριβώς και ήθελα με αυτόν τον τρόπο να δείξω κάτι σύγχρονο στο στυλ των απαρχών μας, αποδίδοντας και φόρο τιμής σε όλες τις μπάντες που μας επηρέασαν. Αυτός είναι και ο λόγος που στο ομώνυμο τραγουδάει ο Jeff Walker των Carcass μιας και οι ίδιοι αποτελούν μεγάλη επιρροή για το όραμα των Cadaver, το ίδιο και οι Napalm Death απ'όπου επηρεαστήκαμε για το εξώφυλλο ενώ θα βρεις και διάφορα ακραία 80s στοιχεία όπως αυτά των Voivod ή των Kreator όσο και οι Possessed με τους Morbid Angel. Είναι όλα πολύ σημαντικά κομμάτια για τη δημιουργία και τη συνέχεια της μπάντας. Έτσι πριν κάνουμε το επόμενο μεγάλο μας βήμα, είπαμε πρώτα για τη δημιουργία αυτού του ΕΡ.

-Μιλώντας για παρελθόν, όλοι ξέρουν τη Νορβηγία για το black metal και όχι τόσο για το death. Θεωρείς πως αυτό πλέον λειτουργεί στερεοτυπικά για τη metal σκηνή της Νορβηγίας; Eπίσης πιστεύεις πως θα μπορούσε να δημιουργηθεί κάποια death metal σκηνή στη χώρα με μπάντες όπως εσείς, οι πρώιμοι Darkthrone ή οι Old Funeral πριν χαράξουν άλλη πορεία;

Δεν είναι στερεότυπο, είναι απλώς η αλήθεια. Με αυτόν τον τρόπο εξελίχθηκε η σκηνή μιας και αρχικά τόσο εμείς όσο και οι Mayhem, οι Darkthrone και οι Old Funeral ήμασταν οι μόνες μπάντες στη Νορβηγία που έπαιζαν κάτι ακραίο. Όλα αυτά στα τέλη των 80s και στις αρχές των 90s ήταν death metal πριν εξελιχθούν σε black metal και γίνει όλο αυτό το πράγμα που γνωρίζουμε σήμερα. Το ίδιο συνέβαινε σε όλες τις μπάντες κάθε χώρας, όπως και στην Ελλάδα με τους Rotting Christ που ξεκίνησαν διαφορετικά πριν χαράξουν τον δρόμο τους και φτάσουν σε αυτό που είναι τώρα. Πιστεύω πως αυτά τα στοιχεία και αυτές οι αλλαγές έδωσαν ταυτότητα στον extreme ήχο της Νορβηγίας, είτε ήταν death ή black. Η σκηνή λίγο πολύ για εμένα ηταν μία και μου αρκεί που βλέπουν ως κομμάτι αυτής και τους Cadaver. 

-Υπάρχουν σχέδια για περιοδεία και φεστιβάλ με το τέλος της πανδημίας;

Ναι εννοείται και το περιμένουμε πως και πως. Yπάρχει ήδη μία στα σκαριά με τους Atheist στην Ευρώπη για την άνοιξη του 2021 η οποία κανονικά ήταν να γίνει τον Σεπτέμβριο που μας πέρασε. Δε ξέρουμε τι θα συμβεί με αυτήν και αν όντως θα πραγματοποιηθεί αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει αλλάξει κάτι. Εννοείται συνεχώς κάνουμε όσα περισσότερα πλάνα μπορούμε αλλά τίποτα δεν είναι βέβαιο με την κατάσταση. Επίσης δεν έχω παίξει ποτέ στην Ελλάδα και θα ήθελα γιατί την αγαπώ σαν προορισμό...

-Και ξέρεις ήδη με τους Satyricon πως είναι το ελληνικό κοινό...

Ακριβώς, η Ελλάδα έχει έναν πολύ ισχυρό πυρήνα οπαδών και μια τρομερή σκηνή που μαζί συνάδουν και την κάνουν μια κατάλληλη χώρα για να παίξεις metal. Θα ήθελα πολύ να παίξω με τους Cadaver σε εσάς και γενικά να κάνω όσες περισσότερες συναυλίες μπορώ όταν όλη αυτή η τρέλα φύγει.

-Με τους Satyricon υπάρχουν σχέδια για νέο άλμπουμ ή συναυλίες το συντομότερο δυνατό;

Τίποτα απολύτως στα σοβαρά. Πέρα από κάποιες συνθέσεις που υπάρχουν σε πολύ πρώιμο στάδιο, δεν έχει ξεκινήσει δουλειά για νέο δίσκο, οπότε δεν υπάρχει κάτι στα πλάνα για τώρα κοντά. Το ίδιο ισχύει και συναυλιακά.

-Οπότε έχεις και άπλετο χρόνο να επικεντρωθείς στους Cadaver σωστά;

Ναι ακριβώς και η κατάσταση με την πανδημία μου έδωσε κι ακόμα περισσότερο χρόνο και χώρο για αυτό. Αυτό εννοείται προκάλεσε και τράβηξε πίσω πράγματα για τους Satyricon αφού δε συμμετέχουμε ούτε σε φεστιβάλ, αλλά κάπως περνάω τον χρόνο μου και ασχολούμαι δουλεύοντας και επεξεργάζοντας ιδέες για οτιδήποτε έχει σχέση με τους Cadaver. Έτσι έπεται και συνέχεια.

-Σε ευχαριστώ Anders για τη συνέντευξη, ο επίλογος είναι δικός σου...

Θέλω να μοιραστώ την αγάπη μου που έχω για την Ελλάδα και τους Έλληνες, και είναι κρίμα δέκα χρόνια τώρα να περνάει τόσο δύσκολα πότε με την οικονομία και την κατάσταση εκει και τώρα με την πανδημία. Χαίρομαι που υπάρχει τόσο παθιασμένο κοινό εκεί και ελπίζω να σας δω ξανά σύντομα. Μείνετε ασφαλείς και κρατήστε τη φλόγα ζωντανή.

Γιάννης Χαρτζανιώτης





-







Δεν υπάρχουν σχόλια: