Οι Γερμανοί, Der Weg Einer Freiheit, εκτός ότι αποτελούν το νέο αίμα της Ευρωπαϊκής black metal σκηνής, με τον ήχο τους, κυρίως στο τελευταίο τους άλμπουμ, καταφέρνουν να ενώσουν το κλασικό σκοτεινό μαυρομεταλικό ύφος, με τους progressive ρυθμούς και την μοντέρνα οπτική. Ο ιθύνων νους, και κιθαρίστας/τραγουδιστής της μπάντας, Nikita Kamprad, μίλησε στο Metal View για το φρέσκο τους "Finisterre", το live clip που κυκλοφόρησε την προηγούμενη εβδομάδα αλλά και για την σύγχρονη εποχή του ακραίου ήχου, που όπως φαίνεται δεν διακατέχεται μόνο από τραγιά και χριστοπαναγίες.
Η μουσική και οι στίχοι του "Stellar" βγήκαν από μια σκοτεινή στιγμή στη περίοδο της ζωής μου. Οι στίχοι μου ήταν πιο εσωστρεφείς και μελαγχολικοί γεμάτοι με διάφορα θέματα κυρίως πνευματικής φύσεως, ενώ το "Finisterre", πάτησε ξανά στο έδαφος και ασχολήθηκε περισσότερο με την πραγματικότητα έτσι όπως την βλέπω στον κόσμο καθημερινό. Το "Stellar" ήταν πιο ψυχρό και ωμό με βαρύ κιθαριστικό τόνο, σε αντίθεση με το "Finisterre" που βγάζει έναν θερμότερο και πιο οργανικό ήχο. Σε κάθε δίσκο προσπαθούμε να προάγουμε τη δυναμική της μουσικής και να συνδυάσουμε διαφορετικά στυλ που φαινομενικά δε ταιριάζουν μεταξύ τους. Όλα αυτά φτιάχνουν μια τέλεια γέφυρα μεταξύ της ακατέργαστης επιθετικότητας και της ευαίσθητης ηρεμίας με μπόλικα ακραία στοιχεία αλλά και πολλά απαλά κομμάτια. Η ποικιλία και η διαφορετική ατμόσφαιρα που βγαίνει είναι νομίζω το κλειδί που θα σε φτάσει να ενωθείς συναισθηματικά με τη μουσική. Όλο αυτό είναι που μας φέρνει σε ένα υψηλότερο επίπεδο συνείδησης.
-Το "Finisterre" έλαβε εξαιρετικές κριτικές από πολλά περιοδικά, μερικά εξ αυτών το διάλεξαν και σαν το καλύτερο black metal άλμπουμ του 2017. Περιμένατε κάτι τέτοιο όταν κυκλοφόρησε;
Γενικά σε πρώτη φάση, δεν περιμένω τίποτα όταν κυκλοφορεί ένας δίσκος μας. Εφόσον νιώθω καλά με αυτό που κυκλοφορώ και μπορεί η μπάντα να αγγίξει κάποιους ανθρώπους και να ενωθούν με τη δουλειά μας, τότε όλα είναι εντάξει. Δεν κάνουμε κάτι για τις λίστες στο τέλος της χρονιάς ούτε για να ψηφιστεί ως το καλύτερο άλμπουμ. Σίγουρα όμως είναι γοητευτικό το να διαβάζεις μια ωραία κριτική για το άλμπουμ σου. Με το "Finisterre" φαίνεται πως καταφέραμε να επικοινωνήσουμε με μεγαλύτερο κοινό σε σχέση με προηγούμενες κυκλοφορίες και είναι κάτι που μας τιμάει ιδιαίτερα και χαιρόμαστε που ερχόμαστε σε επαφή και με καινούριο κόσμο μέσω της υποστήριξης του. Δεν είναι μόνο το feedback του τύπου, αλλά κυρίως τα μηνύματα των ανθρώπων και και οι κουβέντες που έχουμε μαζί τους στις συναυλίες μας, όλο αυτό είναι τόσο υπέροχο γιατί παρατηρούμε πως για μερικούς σε όλο τον κόσμο η δουλειά μας είναι σημαντική και αυτό μας κάνει να αντλούμε περισσότερη έμπνευση για νέες δημιουργίες.
-Βλέπω πως σας αρέσει ο ποιητικός τρόπος γραφής των στίχων. Επιρρεάζεστε από τη λογοτεχνία γι'αυτό;
Να σου πω την αλήθεια, αυτόν τον καιρό διαβάζω λιγότερο απ'όσο θα ήθελα. Αγαπώ πολύ το διάβασμα και το βλέπω σαν μια σημαντική πηγή έμπνευσης όχι μόνο για να γράψω νέα μουσική και στίχους, αλλά και ως προς την ανανέωση των σκέψεων μου προς διάφορα φιλοσοφικά και επιστημονικά θέματα. Η ανάγνωση ενός σωστού βιβλίου τη σωστη στιγμή μπορεί να είναι κάτι συναρπαστικό και διακσεδαστικό που στο τέλος θα σε συνεπάρει, όπως δηλαδή συμβαίνει και με κάποια καλή μουσική η οποία θα σε αγγίξει. Όταν διαβάζω ή ακούω μουσική μου δημιουργείται μια εσωτερική ευφορία.
-Υπάρχει κάποια θεματική πίσω από το άλμπουμ;
Το στχουργικό περιεχόμενο του "Finisterre" είναι εμπνευσμένο από τον "Λύκο της Στέππας" και άλλα έργα του Herman Hesse που συχνα μεταδίδουν μια δυσοίωνη, καταθλιπτική και ταυτόχρονα ρομαντική διάθεση. Αυτό που με εντυπωσίασε είναι πως εδώ και έναν αιώνα (τότε που κυκλοφόρησε και ο Λύκος της Στέππας), οι άνθρωποι έχουν τις ίδιες ανησυχίες και προβλήματα, και υπάρχει ενός είδους σχίσμα στην κοινωνία που παράγεται από τα μέσα και την πολιτεία. Οι άνθρωποι άρχισαν να αισθάνονται ανασφαλείς, έβγαλαν το μίσος τους προς τους ξένους, η παγκόσμια οικονομία κατέρρευσε και όλα αυτά οδήγησαν σε ένα ξέσπασμα μέσω του Πρώτου και του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου. Είναι τρομερά ανησυχητικό το γεγονός, πως ο κόσμος φαίνεται να οδεύει προς την ίδια κατεύθυνση και είναι λίγοι αυτοί που πραγματικά ενδιαφέρονται να αλλάξει αυτό. Η μουσική μας αντικατοπτρίζει αυτή την αρνητική, πεσσιμιστική και καταθλιπτική ατμόσφαιρα με έναν διαφορετικό τρόπο απ'ότι κάναμε παλιά μέσω των πιο progressive δομών μας και του στιχουργικού μέρους. Αυτό δημιούργησε τη θεματική του άλμπουμ, αν και καμία από τις κυκλοφορίες μας, μέχρι στιγμής δεν έχει κάποιο εξ ολοκλήρου concept. Η στιχουργική και μουσική ιδέα αναπτύσσεται κατά την διάρκεια της γραφής των κομματιών μας τελείως αυτόματα. Κάθε τραγούδι αντιπροσωπεύει μια ιδιαίτερη φάση και κατάσταση του εαυτού μου και αυτό συνήθως εξαρτάται από την διάθεση στην οποία βρίσκομαι, τα βιβλία που διαβάζω, τη μουσική που ακούω ή μέσω των ανθρώπων που συναναστρέφομαι. Όλα αυτά συμβάλλουν στη δημιουργία ένος δίσκου και είναι αδύνατον να την προβλέψουμε πριν γραφτεί.
-Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε την Post-Black Metal σκηνή να ανπτύσσεται όλο και περισσότερο. Ποιες είναι οι αγαπημένες σου μπάντες του ήχου;
Παρόλο που δεν είναι ακριβώς Post-Black Metal, αλλά έχουν πολύ καλή μουσική, μάρέσουν οι Deafheaven, και κυρίως το "Sunbather" του 2013. Μου αρέσιε αυτή η φυσική και ζεστή παραγωγή, και τα τύμπανα που υπάρχουν μέσα. Άλλη μια σημαντική μπάντα για εμένα, είναι οι Regarde Les Hommes Tomber, ως Post Black Metal. Είχαμε περιοδεύσει μαζί τους πέρσι τον Σεπτέμβρη/Οκτωβρη στην Ευρώπη, και έχω να πω πως σπέρνουν live. Άλλο ένα μεγάλο συγκρότημα για εμένα, είναι οι Γερμανοί Lantlôs, οι οποίοι αναμένεται να κυκλοφορήσουν και νέο δίσκο φέτος. Μου αρέσει να εξελίσσεται αυτή η μπάντα και να αποδίδει τελείως διαφορετικό ήχο σ εκάθε άλμπουμ.
-Κυκλοφρήσατε πρόσφατα νέο video clip για το κομμάτι σας "Aufbruch". Που το βιντεοσκοπήσατε; Θωρώ πως είναι ένας τρόπος έτσι να συστήσετε και τα νέα σας μέλη...
Το βίντεο τραβήχτηκε την τελευταία εβδομάδα της περιοδείας μας με τους Regarde Les Hommes Tomber την προηγούμενη χρονιά. Όλα τα πλάνα είναι γυρισμένα από τις εμφανίσεις μας στο Μόναχο, το Σάλτσμπουργκ, τη Βουδαπέστη, τη Βιέννη, τη Λειψία και το Βερολίνο, τα οποία κόψαμε για να δείξουμε λίγο από κάθε σόου μας. Το κομμάτι έχει ηχογραφηθεί όμως εξ ολοκλήρου από την τελευταία μας συναυλία στο Βερολίνο στις 14 Οκτωβρίου. Αναμίξαμε όλα τα κομμάτια ξεχωριστά και προσπάθησα να βγάλω όσο τον δυνατόν πιο καθαρό τον αυθεντικό μας live ήχο. Πάντως έχεις δίκιο, αυτή η περιοδεία ήταν το πρώτο μα ςμεγάλο κατόρθωμα με το παρόν lie up οπότε μέσω του video, ήταν ένας τρόπος να προωθήσουμε τα νέα μέλη και αν δει ο κόσμος τη live απόδοση της μπάντας σε καλό ήχο και εικόνα.
-Θεωρώ πως ο live ήχος σας είναι έντονος και ογκώδης. Έχετε σχέδια για κάποιο live album;
Έχουμε καταβάλλει μεγάλη προσπάθεια για έναν σωστό ήχο και έναν σωστό φωτισμό, διότι θεωρήσαμε πως είναι σημαντικά στοιχεία για να βγει όμορφη και σωστή η ατμόσφαιρα μας, αλλά και εμείς στη σκηνή. Όταν έκανα την μίξη για την live εκδοχή του "Aufbruch", σκέφτηκα να μιξάρω όλη μας τη συναυλία, που είχε διάρκει 75 λεπτών και να την κυκλοφορήσουμε σαν ένα live album. Πρέπει πρώτα βέβαια να περάσουμε όλο το οπτικό υλικό και να δούμε αν είναι κατάλληλο ή όχι. Παρόλα αυτά, ναι, υπάρχει αυτή η σκέψη.
-Έχετε σκεφτεί να κυκλοφορήσετε κομμάτια στα Αγγλικά;
Ναι το έχω σκεφτεί, αλλά αισθάνομαι πιο άνετσ να γράψω στην μητρική μου γλώσσα και προς το παρόν δε βλέπω κάποιον λόγο ώστε να αλλάξει αυτό. Ο μόνος λόγος που ίσως να ήθελα να αλλάξει αυτό είναι για θέμα marketing ή εταιρίας, ευτυχώς όμως δεν έχει χρειαστεί και πιστεύω πως ούτε πρόκειται.
-Τι να περιμένουν οι οπαδοί σας από την περιοδεία με τους Primordial και τους Moonsorrow; Να περιμένουμε κάποια στιγμή και εμφάνιση σας στην Ελλάδα;
Θα παίξουμε ένα show 45 λεπτών καθε βράδυ και ανυπομονούμε να επισκεπτούμε μέρη που δεν έχουμε ξαναπατήσει αλλά και να επιστρέψουμε και στα πιο γνώριμα ώστε να συνατηθούμε με κόσμο εκεί. Είμαστε ευγνόμωνες και ευτυχείς που αποτελούμε μέρος αυτού του πακέτου. Δυστυχώς βέβαια στην Ελλάδα δε θα περάσουμε με αυτή την περιοδεία, αλλά ελπίζουμε στο άμεσο μέλλον να κάνουμε μία ή δύο εμφανίσεις, οπότε οι promoters μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί μας.
-Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σας για το 2018;
Εκτός από την περιοδεία με τους Primordial και τους Moonsorrow, θα παίξουμε και σε κάποια φεστιβάλ φέτος το καλοκαίρι, όπως το Reykjavik Deathfest στην Ισλανδία και το Dark Bombastic Evening στη Ρουμανία. Ετοιμαζόμαστε επίσης να παίξυμε και σε ένα δωρεαν φεστιβάλ στην πατρίδα μας στο Wurzburg της Γερμανίας, όπου είναι η κατάλληλη ευκαιρία ώστε να συναντήσουμε συγγενείς και φίλους, αλλά σχεδιάζουμε και μια περιοδεία σε άλλες "εξωτικές χώρες" για το τέλος του 2018, χωρίς όμως ακόμα να είναι κάτι επίσημο.
-Ευχαριστώ για τη συνέντευξη, τα τελευταία λόγια είναι δικά σας...
Και εγώ ευχαριστώ για τη συνέντευξη, και για την ευκαρία να πούμε κάποια πράγματα για τη μπάντα μας! Ελπίζω να έρθουμε στην Ελλάδα καθώς εκτιμούμε την υποστήριξη που υπάχει από εσάς. Ευχαριστώ ξανά, και τα λέμε σύντομα.
Γιάννης Χαρτζανιώτης
ENGLISH VERSION
-First
of all, your previous album"Stellar" it was colder and
angrier than your previous works. With your new album did you want to
progress your first albums with more atmospheric parts?
The
music and lyrics on “Stellar” was influenced by kind of a darker
time and period of my life. The lyrics are more introverted and
melancholic, dealing with different themes on a rather spiritual
basis while “Finisterre” puts the feet back on the ground and
deals more with reality as it is, as I see it in everyday's world.
“Stellar” was colder, maybe also because of the rawer sound and
harsh guitar tone while “Finisterre” now delivers a warmer and
more organic sound. On each album we're trying to extend the dynamics
within the music, try to combine different styles and elements that
don't seem to fit together in the first place but build the perfect
bridge between raw aggressiveness and fragile calmness, extremely
loud/full parts and very quiet/reduced parts. It's the variety of
different atmospheres that I think is the key to get you emotionally
connected to the music and that is what it in the end is all about –
being internally moved and touched and brought to a higher level of
consciousness.
-For me "Finisterre" is your most mature album. Do you
agree? Did you want to change something on its final result?
Each
release is finished as it is and perfect in its way at the very
moment it's been created and finalized. Although I know I can be a
real perfectionist when it comes to music being written and recorded
but I also learned over the time that something is real and “perfect”
for itself when I feel there's nothing more to add and there's an
emotional link between me and the music. As soon as I feel this at
the moment of creation, I can make a cut and say it's finished and
there wouldn't be a reason to touch the result again to change
anything. Every album, every song represents a certain phase or part
of myself and thus is special and unique for itself. Although I would
not write the same songs like I did more than 10 years ago, I still
think that this was exactly the music I wanted to write at that very
point of time and it's part of my past that is not supposed to be
changed.
-Finisterre has great reviews and it was for many zines the best 2017
black metal album. Did you expect it when you released the album?
I
generally never expect anything when releasing an album in the first
place. As long as I/we feel comfortable with what we're doing and we
can touch and connect people with it we're fine. We're not doing this
for end-of-the-year-lists or for the sake of releasing the best album
ever. It's always charming to read a nice review though! With
“Finisterre” it seems we've been able to connect to even more
people than with our previous releases which is a great thing and we
highly appreciate the support coming from the people. Not only the
feedback coming from the press and zines but most of all the positive
vibes we receive from the fans, the messages we get and the talks we
have on our concerts. It's great to see your work somehow is
important to other people all around the globe and we also draw a lot
of inspiration for new creations out of this.
-I see that you love a poetic way on your lyrics. Do you like
literature?
To
be honest I read way less than I would like to. I really love reading
and I see it as an important source of inspiration not only for
writing new music and lyrics but I also use it to refresh my thoughts
towards philosophical and scientific themes. Reading the right book
in the right moment can be very catching, entertaining and in the end
rewarding – like it is with some good music that touches you. It
creates this special state of euphria I love when reading or
listening to music.
-Is there a concept behind your album?
The
lyrical content on “Finisterre” is mostly inspired by the
"Steppenwolf" and other works by Hermann Hesse that often
convey quite an oppressive/depressive but also kind of romantic mood.
What fascinated me is the fact that even about 100 years ago (when
Steppenwolf has emerged) people seemed to have kind of the same
problems and anxiety like today and there was like a split within the
society fueled by the media and public. People started to feel
insecure, raised hate towards strangers, world economics crashed and
it all blew up in a big event that turned out to be World War I and
II. It is alarming that the world today seems to head into quite the
same direction and just a few seem to care. The music mirrors this
quite negative, pessimistic, oppressive vibe – in a more
inapproachable way than its predecessors due to its more complex and
progressive structures, also lyrically. This basically creates the
concept behind this album, although none of the releases so far has
been intended to be conceptional works. The lyrical and musical
concept develops itself over the time the songs are being written
like automatically. As I said each song represents a special phase
and emotional state of myself and this, certainly, depends on which
mood I'm in, which books I read, music I listen to, people I'm around
etc. All of this contributes to what becomes the actual concept or
basic mood of an album and it's impossible to predict before it
hasn't been written.
-The
last years, post black metal scene is getting bigger. Why do you
think that is? Which is your favorite bands of this scene?
Although
it's like the “go to”-Post-Black-Metal band (or because it's just
good music) I really like the music of Deafheaven, especially
“Sunbather” from 2013. I like the natural and warm production,
the vibe and the drumming on that one in particular. Another
important band for me is Regarde Les Hommes Tomber, if you like to
call them Post Black Metal. We've been touring Europe with them in
September/October last year and they're absolutely killing in live.
Another great band is Lantlôs from Germany who will hopefully
release a new album this year. I really love how this band evolves
and delivers a totally different sound on each album.
-You released a new clip for your song "Aufbruch". Where did
record it? Also I think that is a way to promote your new members.
The
video has been filmed during the last week of our past tour with
Regarde Les Hommes Tomber last year. All the footage was captured
live on our shows in Munich, Salzburg, Budapest, Vienna, Leipzig and
Berlin and cut together to show a little bit of every show. The
audio, however, was recorded in its entirety at the very last show on
October 14th
at Lido, Berlin. I mixed the individual tracks afterwards at my
studio and tried to capture the live sound as authentic as possible.
And you're right, since this tour was the first big endeavor with our
new lineup this video was also meant to promote the new members and
give people all around the world the chance to witness our live
performance in good video and audio quality.
-Your live sound is massive and great. Have you plans for a live
album?
We're
putting much effort in our live sound and lighting because we think
this is important to create the right atmosphere for the audience but
also for ourselves on stage. When I mixed the live version for
“Aufbruch” I also thought about mixing the whole show (which is
about 75 minutes) and release a live album out of it. We still have
to go through the complete footage and check if it's usable or not
but definitely think about it!
-Did you ever thought for writing songs in English?
Yes,
I thought about that but I still feel very comfortable in my mother
tongue and currently I see no major reason to change that. The least
reason would be to change to English for better marketing or some
label telling us to. Fortunately this is not the case and we will
take care it will never be!
-What can your fans expect from your shows with Priomordial and
Moonsorrow? Can we wait for a live show in Greece?
We
will be playing a 45 minute set each night and very looking forward
to play some venues we've never been before but also to see some
familiar faces and places. We feel very grateful and fortunate to be
part of this great line-up. Unfortunately Greece won't be part of
this tour but we hope to be able to set up a show or two in the near
future. Any promoters out there, feel free to get in touch with us!
-What are your plans for 2018?
Apart
from the tour with Primordial and Moonsorrow we're playing some fine
festivals this summer such as Reykjavik Deathfest (Iceland) and Dark
Bombastic Evening (Romania) that we're very looking forward to. We're
also having a free festival show in our hometown Würzburg in June
which is always a special occasion to meet friends and family. Plus
we're forging plans at the moment to tour some more “exotic”
countries in Fall 2018 but there's nothing official for the moment,
yet.
-Thank you for this interview, the last lines are yours...
John Hartzaniotis
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου