Bergtatt. Αυτό που ελληνιστί ονομάζεται "μαγεμένο", είναι εκτός από τίτλος του εμβληματικού πρώτου άλμπουμ των Νορβηγών Ulver, κι όλο το συναίσθημα που πηγάζει μέσα από τον ήχο του. Λίγο από αυτή τη βόρεια, μυθική γητειά, το Metal View θέλησε να αναλύσει, μέσα στα πέντε κεφάλαια του δίσκου που με τον τρόπο έβαλε το λιθαράκι του στην black metal σκηνή της Νορβηγίας. Όλα τα μέρη του εξιστορούν θρύλους, άλλοτε με τρόπο ψυχρό, βαρύ και σκοτεινό, σαν τα στοιχειά και τα τρολλ που βασανίζουν τους θνητούς κι άλλοτε αιθέρια και ήπια ως μια νύμφη χαμένη στα δάση.
Η μουσική των Ulver, με τα demos, τους τρεις πρώτους δίσκους τους, αλλά κυρίως το εν λόγω ντεμπούτο φανερώνουν ένα άλλο πρόσωπο του ακραίου μουσικού ιδιώματος που ξεκίνησε στη Νορβηγία των 90s, ενώ και άλλοι άξιοι εκπρόσωποι που διαφοροποιήθηκαν λίγο, σε μια σκηνή που βασίστηκε στην μακαβριότητα και το Αντιχριστιανικό στοιχείο, είναι και οι Arcturus, Ved Buens Ende, Enslaved και In The Woods. Όπως έδειξε η ιστορία του metal, όλες οι μπάντες, λίγο ή πολύ προόδευσαν και επέκτειναν τον ήχο τους, μιας και από τις απαρχές τους έδειχναν ότι η στασιμότητα τους πνίγει. Εκτός αυτού όμως, οι Ulver στην προκειμένη περίπτωση, μέσα από την ωμή τους ατμόσφαιρα και τις ακατέργαστες μελωδικές τους εμφάσεις επηρέασαν και νεότερες γενιές συγκροτημάτων σαν τους Agalloch, Myrkur, Solstafir και Fen.
Πιονέροι σε αυτού του είδους την καλλιτεχνική έκφραση,πίσω στο 1995, οι Λύκοι της Νορβηγίας έχωσαν τεχνική, λυρισμό, ποικιλία και φυσικά ιδέες που κολλούν στο μυαλό από το πρώτο άκουσμα. Θέλοντας μάλιστα να δώσουν μια πρώτη εικόνα του ήχου τους, το "Bergtatt" μας υποδέχεται με το εξώφυλλο της Tania Stene, που μας κάνει να φανταστούμε τα υψίπεδα της χώρας και την παρθένα ομορφιά της Μάνας Φύσης που μέσα κρύβονται όλα τα πλάσματα του δάσους. Με όρεξη να κάνουμε ένα νοερό ταξίδι στα μέρη, τις νότες και την αύρα αυτού του άλμπουμ, ο Γιάννης Χαρτζανιώτης πήρε ως συνοδοιπόρους δύο από τα μέλη της πρώτης περιόδου των Ulver, τον κιθαρίστα Haavard (Dold Vorde Ens Navn, ex-Satyricon, Myrkur) και τον μπασίστα Skoll (Arcturus, VBE) ώστε μέσα από τις αναμνήσεις τους να δώσουν λίγες ακόμα γνωστές ή άγνωστες λεπτομέρειες της εποχής.
-Πρώτα από όλα, ποιο είναι το νόημα του Bergtatt; κάθε τραγούδι δούλεψε ως ένα ξεχωριστό κεφάλαιο;
Haavard: Το Bergtatt εμπνέεται από το νορβηγικό folkore και κάθε κομμάτι είναι ένα ξεχωριστό κεφάλαιο σε αυτό το σύνολο.
-Πριν μπεις στους Ulver, έπαιζες με τους Satyricon. Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες διαφορές ανάμεσα σε αυτές τις δύο μπάντες;
Haavard: Εμ, δύσκολο να πω αλλά μια κύρια διαφορά ήταν η πιο αντιχριστιανική πλευρά των πρώτων σε σχέση με την λαϊκή παράδοση του Βορρά που είχαν οι Ulver. Για μένα σημασία είχε η μουσική στην οποία έδινα και προσοχή, δεν ασχολούμουν με το image.
- Με τους Ulver είχατε φτιάξει ένα πολύ μοναδικό στυλ black metal, σε σχέση με συγκροτήματα όπως Mayhem, Darkthrone ή Burzum. Ήταν δύσκολο να προβάλλετε αυτόν τον διαφορετικό ήχο;
Haavard: Πραγματικά δεν ήταν καθόλου δύσκολο, ήρθε πολύ φυσικά και το ύφος μας αναγνωρίστηκε καλά από την αρχή.
Skoll: Προσωπικά θα βαριόμουν αν έπαιζα κλασικές, τυπικές μπασογραμμές. Ήθελα να βάλω το σήμα μου στη μουσική προσθέτοντας και τη δική μου μελωδία. Πάντα ψάχνω ενδιαφέρουσες αρμονίες για να δημιουργηθεί μια δεύτερη φωνή κάτω από τα βασικά riffs. Αυτό έκανε το μπάσο ενδιαφέρον και άξιζε τον κόπο μου. Ποτέ δεν έψαχνα για την εύκολη διέξοδο! Γενικά προτιμούσα τις μελωδίες από τη ψύχρα του ήχου, αν και το "Nattens Madrigal" ειδικά, ακόμα το θεωρώ ως πανέμορφο συνδυασμό αυτών των δύο στα αυτιά μου.
-Αυτό το άλμπουμ έχει πολλές ακουστικές κιθάρες, πλήκτρα, παραδοσιακά θέματα και χορωδίες. Υπήρχαν συγκεκριμένες επιρροές από τη λαϊκή μουσική ή άλλα είδη μουσικής για αυτό το αποτέλεσμα;
Haavard: Πάντα ήμουν λάτρης της ατμόσφαιρας και των ωραίων μελωδιών, ανεξαρτήτως είδους. Ήμουν επίσης τυχερός που στο σχολείο για μια εποχή στα πλαίσια του μαθήματος της ιστορίας ακούγαμε αρκετή παραδοσιακή και κλασική μουσική, τα οποία ήταν στο πρόγραμμα και βοήθησαν.
-Το άλμπουμ αυτό έχει ως guests τον Sverd από το Arcturus στο πιάνο και τη Lille Kathrine που τραγούδησε και με τον Ved Buens Ende. Πώς έγινε αυτή η συνεργασία;
Haavard: Δε θυμάμαι για να πω την αλήθεια, αλλά η σκηνή ήταν μικροσκοπική τότε και όλα ήταν νέα, οπότε ο ένας μουσικός βοηθούσε τον άλλο σε διάφορα projects.
Skoll: Εκείνη την περίοδο όχι μόνο μοιραζόμασταν το προβάδικο μας με τους Arcturus, αλλά κι ο Garm έκανε επίσης φωνητικά την εποχή εκείνη στους Arcturus. Έτσι ήταν και πολύ εύκολο να ζητήσουμε από τη Sverd μία δύο χάρες. Επίσης, ο Czral από τους Ved Buens Ende ήταν ο ντράμερ των Ulver στις πρώτες μέρες. Εμείς ήμασταν όλοι φίλοι και αράζαμε στο Elm Street κι έτσι γνώριζαν καλά ο ένας τον άλλον. Ο Garm πιθανότατα ήρθε σε άμεση επαφή για να κανονιστεί η δεύτερη συνεργασία.
-Από ποια πράγματα βρήκατε την έμπνευση για να γράψετε τη μουσική; Είχατε συγκεκριμένες επιρροές;
Haavard: Πριν την εφηβεία μου είχα ήδη κάποια ροκ και ποπ ακούσματα, σταδιακά τα ακούσματα μου εξελίσσονταν σε πιο γρήγορα, δυνατά κι ακραία. Πάντα ήμουν αρκετά μελαγχολικός και σκοτεινός, έτσι η μουσική εξωτερικεύτηκε τέλεια.
-Μεταξύ των τριών πρώτων δίσκων των Ulver. Ποιο πιστεύεις ότι είναι το πιο "black metal";
Haavard: Εξαρτάται από τον τρόπο με τον οποίο ορίζεις πραγματικά το black metal, για μένα είναι όλοι αυτό "το πιο".
-Πιστεύετε ότι το "Bergtatt" είναι ένα εικονικό άλμπουμ για τη νορβηγική σκηνή;
Haavard: Ποτέ δεν το πίστευα, αλλά η συνέντευξη που έδωσα τώρα, έπειτα από πολλά χρόνια με έπεισε κάπως, όσο περίεργο κι αν φαίνεται.
Skoll: Χεχε δε ξέρω να πω πραγματικά, αλλά ας υποθέσουμε ότι ήμουν πραγματικά τυχερός, όντας στο σωστό μέρος και χρόνο για να έρθω σε επαφή με όλους αυτούς τους ταλαντούχους μουσικούς. Και οι 3 μπάντες μου στα μέσα της δεκαετίας του '90 είχαν αρκετά μοναδικά πράγματα που έδωσαν.
-Ποιες είναι οι μεγαλύτερες αναμνήσεις σου από αυτή την εποχή;
Haavard: Πρέπει να είναι οι διαδικασίες που συνθέταμε και ηχογραφούσαμε, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο περάσαμε σχεδόν καθημερινά μαζί, ξοδεύοντας χρόνο αφοσιωμένοι σε ο,τι κάναμε.
-Θυμάστε να ανταλλάζετε δίσκους ή κασέτες με άλλες μπάντες αυτής της περιόδου;
Skoll: Πίσω σε εκείνες τις ημέρες, έκανα λίγες ανταλλαγές. Έχω ακόμα ένα κουτί με αυτές από τότε.. Ωστόσο, το μουσικό μου γούστο εξελίχθηκε γρήγορα καθ 'όλη τη δεκαετία του '90 και άρχισα να αγοράζω πολλούς δίσκους. Εκείνη την εποχή προτιμούσα να τρώω κονσέρβες με ψητά φασόλια και σούπες με νουντλς ώστε να έχω χρήματα για να αγοράζω δίσκους...και μπύρες.
-Τέλος, ποιες είναι οι σκέψεις σας όταν ακούτε τον Bergtatt μετά από 25 χρόνια;
Haavard: Ακόμη το απολαμβάνω, ως μια ειλικρινή κατάθεση του παρελθόντος που μου φέρνει πίσω πολλές καλές αναμνήσεις.
Skoll: Eιλικρινά δεν είχα ακούσει αυτό το άλμπουμ εδώ και δεκαετίες. Μόλις ηχογραφήσαμε τoν δίσκο, συνεχίσαμε και προχωρήσαμε. Ήταν όλα θέμα χρόνου.
Πιθανότατα νιώθω καλύτερα για τις κινήσεις που κάναμε στην πορεία παρά τότε, αν και κάπως αφήσαμε το στίγμα μας. Μακάρι να μπορούσαμε να έχουμε μια πιο αξιοπρεπή παραγωγή σε αυτό το άλμπουμ! Βέβαια υπάρχουν μερικά θέματα σε αυτό το άλμπουμ που ακόμη και τώρα με έκαναν να πω ένα σωστό "fuck yeah"! Οι μέρες που ζούσαμε σαν αδέκαροι έφηβοι, πίσω στο 90' επιστρέφουν στη μνήμη χαχα, μάλλον κάναμε κάτι αρκετά καλά. Για ακόμη μια φορά νιώθω ευλογημένος που ήμουν στο σωστό μέρος, τη σωστή στιγμή.
Η μουσική των Ulver, με τα demos, τους τρεις πρώτους δίσκους τους, αλλά κυρίως το εν λόγω ντεμπούτο φανερώνουν ένα άλλο πρόσωπο του ακραίου μουσικού ιδιώματος που ξεκίνησε στη Νορβηγία των 90s, ενώ και άλλοι άξιοι εκπρόσωποι που διαφοροποιήθηκαν λίγο, σε μια σκηνή που βασίστηκε στην μακαβριότητα και το Αντιχριστιανικό στοιχείο, είναι και οι Arcturus, Ved Buens Ende, Enslaved και In The Woods. Όπως έδειξε η ιστορία του metal, όλες οι μπάντες, λίγο ή πολύ προόδευσαν και επέκτειναν τον ήχο τους, μιας και από τις απαρχές τους έδειχναν ότι η στασιμότητα τους πνίγει. Εκτός αυτού όμως, οι Ulver στην προκειμένη περίπτωση, μέσα από την ωμή τους ατμόσφαιρα και τις ακατέργαστες μελωδικές τους εμφάσεις επηρέασαν και νεότερες γενιές συγκροτημάτων σαν τους Agalloch, Myrkur, Solstafir και Fen.
Πιονέροι σε αυτού του είδους την καλλιτεχνική έκφραση,πίσω στο 1995, οι Λύκοι της Νορβηγίας έχωσαν τεχνική, λυρισμό, ποικιλία και φυσικά ιδέες που κολλούν στο μυαλό από το πρώτο άκουσμα. Θέλοντας μάλιστα να δώσουν μια πρώτη εικόνα του ήχου τους, το "Bergtatt" μας υποδέχεται με το εξώφυλλο της Tania Stene, που μας κάνει να φανταστούμε τα υψίπεδα της χώρας και την παρθένα ομορφιά της Μάνας Φύσης που μέσα κρύβονται όλα τα πλάσματα του δάσους. Με όρεξη να κάνουμε ένα νοερό ταξίδι στα μέρη, τις νότες και την αύρα αυτού του άλμπουμ, ο Γιάννης Χαρτζανιώτης πήρε ως συνοδοιπόρους δύο από τα μέλη της πρώτης περιόδου των Ulver, τον κιθαρίστα Haavard (Dold Vorde Ens Navn, ex-Satyricon, Myrkur) και τον μπασίστα Skoll (Arcturus, VBE) ώστε μέσα από τις αναμνήσεις τους να δώσουν λίγες ακόμα γνωστές ή άγνωστες λεπτομέρειες της εποχής.
-Πρώτα από όλα, ποιο είναι το νόημα του Bergtatt; κάθε τραγούδι δούλεψε ως ένα ξεχωριστό κεφάλαιο;
Haavard: Το Bergtatt εμπνέεται από το νορβηγικό folkore και κάθε κομμάτι είναι ένα ξεχωριστό κεφάλαιο σε αυτό το σύνολο.
-Πριν μπεις στους Ulver, έπαιζες με τους Satyricon. Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες διαφορές ανάμεσα σε αυτές τις δύο μπάντες;
Haavard: Εμ, δύσκολο να πω αλλά μια κύρια διαφορά ήταν η πιο αντιχριστιανική πλευρά των πρώτων σε σχέση με την λαϊκή παράδοση του Βορρά που είχαν οι Ulver. Για μένα σημασία είχε η μουσική στην οποία έδινα και προσοχή, δεν ασχολούμουν με το image.
- Με τους Ulver είχατε φτιάξει ένα πολύ μοναδικό στυλ black metal, σε σχέση με συγκροτήματα όπως Mayhem, Darkthrone ή Burzum. Ήταν δύσκολο να προβάλλετε αυτόν τον διαφορετικό ήχο;
Haavard: Πραγματικά δεν ήταν καθόλου δύσκολο, ήρθε πολύ φυσικά και το ύφος μας αναγνωρίστηκε καλά από την αρχή.
Skoll: Προσωπικά θα βαριόμουν αν έπαιζα κλασικές, τυπικές μπασογραμμές. Ήθελα να βάλω το σήμα μου στη μουσική προσθέτοντας και τη δική μου μελωδία. Πάντα ψάχνω ενδιαφέρουσες αρμονίες για να δημιουργηθεί μια δεύτερη φωνή κάτω από τα βασικά riffs. Αυτό έκανε το μπάσο ενδιαφέρον και άξιζε τον κόπο μου. Ποτέ δεν έψαχνα για την εύκολη διέξοδο! Γενικά προτιμούσα τις μελωδίες από τη ψύχρα του ήχου, αν και το "Nattens Madrigal" ειδικά, ακόμα το θεωρώ ως πανέμορφο συνδυασμό αυτών των δύο στα αυτιά μου.
Haavard: Πάντα ήμουν λάτρης της ατμόσφαιρας και των ωραίων μελωδιών, ανεξαρτήτως είδους. Ήμουν επίσης τυχερός που στο σχολείο για μια εποχή στα πλαίσια του μαθήματος της ιστορίας ακούγαμε αρκετή παραδοσιακή και κλασική μουσική, τα οποία ήταν στο πρόγραμμα και βοήθησαν.
-Το άλμπουμ αυτό έχει ως guests τον Sverd από το Arcturus στο πιάνο και τη Lille Kathrine που τραγούδησε και με τον Ved Buens Ende. Πώς έγινε αυτή η συνεργασία;
Haavard: Δε θυμάμαι για να πω την αλήθεια, αλλά η σκηνή ήταν μικροσκοπική τότε και όλα ήταν νέα, οπότε ο ένας μουσικός βοηθούσε τον άλλο σε διάφορα projects.
Skoll: Εκείνη την περίοδο όχι μόνο μοιραζόμασταν το προβάδικο μας με τους Arcturus, αλλά κι ο Garm έκανε επίσης φωνητικά την εποχή εκείνη στους Arcturus. Έτσι ήταν και πολύ εύκολο να ζητήσουμε από τη Sverd μία δύο χάρες. Επίσης, ο Czral από τους Ved Buens Ende ήταν ο ντράμερ των Ulver στις πρώτες μέρες. Εμείς ήμασταν όλοι φίλοι και αράζαμε στο Elm Street κι έτσι γνώριζαν καλά ο ένας τον άλλον. Ο Garm πιθανότατα ήρθε σε άμεση επαφή για να κανονιστεί η δεύτερη συνεργασία.
Haavard: Πριν την εφηβεία μου είχα ήδη κάποια ροκ και ποπ ακούσματα, σταδιακά τα ακούσματα μου εξελίσσονταν σε πιο γρήγορα, δυνατά κι ακραία. Πάντα ήμουν αρκετά μελαγχολικός και σκοτεινός, έτσι η μουσική εξωτερικεύτηκε τέλεια.
-Μεταξύ των τριών πρώτων δίσκων των Ulver. Ποιο πιστεύεις ότι είναι το πιο "black metal";
Haavard: Εξαρτάται από τον τρόπο με τον οποίο ορίζεις πραγματικά το black metal, για μένα είναι όλοι αυτό "το πιο".
-Πιστεύετε ότι το "Bergtatt" είναι ένα εικονικό άλμπουμ για τη νορβηγική σκηνή;
Haavard: Ποτέ δεν το πίστευα, αλλά η συνέντευξη που έδωσα τώρα, έπειτα από πολλά χρόνια με έπεισε κάπως, όσο περίεργο κι αν φαίνεται.
Skoll: Χεχε δε ξέρω να πω πραγματικά, αλλά ας υποθέσουμε ότι ήμουν πραγματικά τυχερός, όντας στο σωστό μέρος και χρόνο για να έρθω σε επαφή με όλους αυτούς τους ταλαντούχους μουσικούς. Και οι 3 μπάντες μου στα μέσα της δεκαετίας του '90 είχαν αρκετά μοναδικά πράγματα που έδωσαν.
-Ποιες είναι οι μεγαλύτερες αναμνήσεις σου από αυτή την εποχή;
Haavard: Πρέπει να είναι οι διαδικασίες που συνθέταμε και ηχογραφούσαμε, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο περάσαμε σχεδόν καθημερινά μαζί, ξοδεύοντας χρόνο αφοσιωμένοι σε ο,τι κάναμε.
-Θυμάστε να ανταλλάζετε δίσκους ή κασέτες με άλλες μπάντες αυτής της περιόδου;
Skoll: Πίσω σε εκείνες τις ημέρες, έκανα λίγες ανταλλαγές. Έχω ακόμα ένα κουτί με αυτές από τότε.. Ωστόσο, το μουσικό μου γούστο εξελίχθηκε γρήγορα καθ 'όλη τη δεκαετία του '90 και άρχισα να αγοράζω πολλούς δίσκους. Εκείνη την εποχή προτιμούσα να τρώω κονσέρβες με ψητά φασόλια και σούπες με νουντλς ώστε να έχω χρήματα για να αγοράζω δίσκους...και μπύρες.
-Τέλος, ποιες είναι οι σκέψεις σας όταν ακούτε τον Bergtatt μετά από 25 χρόνια;
Haavard: Ακόμη το απολαμβάνω, ως μια ειλικρινή κατάθεση του παρελθόντος που μου φέρνει πίσω πολλές καλές αναμνήσεις.
Skoll: Eιλικρινά δεν είχα ακούσει αυτό το άλμπουμ εδώ και δεκαετίες. Μόλις ηχογραφήσαμε τoν δίσκο, συνεχίσαμε και προχωρήσαμε. Ήταν όλα θέμα χρόνου.
Πιθανότατα νιώθω καλύτερα για τις κινήσεις που κάναμε στην πορεία παρά τότε, αν και κάπως αφήσαμε το στίγμα μας. Μακάρι να μπορούσαμε να έχουμε μια πιο αξιοπρεπή παραγωγή σε αυτό το άλμπουμ! Βέβαια υπάρχουν μερικά θέματα σε αυτό το άλμπουμ που ακόμη και τώρα με έκαναν να πω ένα σωστό "fuck yeah"! Οι μέρες που ζούσαμε σαν αδέκαροι έφηβοι, πίσω στο 90' επιστρέφουν στη μνήμη χαχα, μάλλον κάναμε κάτι αρκετά καλά. Για ακόμη μια φορά νιώθω ευλογημένος που ήμουν στο σωστό μέρος, τη σωστή στιγμή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου