Ήταν 1988, όταν τρεις πιτσιρικάδες από την ίδια γειτονιά και τον ίδιο τόπο καταγωγής αποφάσισαν να οραματιστούν μια μπάντα που πλέον, 30 χρόνια μετά, έβαλε τον δικό της λίθο στην ιστορία του ακραίου ήχου. Ο λόγος φυσικά, για τους Rotting Christ, οι οποίοι φέτος κλείνουν και 25 χρόνια από την κυκλοφορία του θρυλικού ντεμπούτου τους, "Thy Mighty Contract".
Συνοδοιπόροι σε αυτό το ταξίδι στο χρόνο θα είναι οι συνιδρυτές του συγκροτήματος Σάκης Τόλης και Jim Mutilator, ενώ και διάφοροι άλλοι μουσικοί της σκηνής που μοιράζονται τις αναμνήσεις τους από την εποχή εκείνη.
"Ακριβώς όπως τα κόκκινα ηλιοβασιλέματα πάνω από τα εύφορα μεσογειακά εδάφη, έτσι και οι Rotting Christ, έχουν αυτή τη βαθιά και δυνατή αίσθηση του μυστικισμού. Όταν άκουσα πρώτη φορά το "Thy Mighty Contract" αισθάνθηκα ένα ρίγος και μια ζεστασιά. Η μοναδική, όπως όλοι ξέρουμε, προσέγγιση της μουσικής τους είχε ταυτότητα με εξελίξεις και πολλές διαφορετικές μελωδίες σε κάθε κομμάτι, οι οποίες ήταν αρκετές για να χαράξουν το underground. Έλληνες πρωτοπόροι."
Με τον Jim Mutilator να μου αναφέρει πως η επαφή του με τη σκληρή μουσική έγινε μέσω των ZZ Top και των UFO όταν ήταν μικρό παιδί, και έπειτα στο γυμνάσιο με πιο extreme συγκροτήματα, ο Σάκης συνεχίζει επισημάνοντας με ενθουσιασμό, πως τότε, στη δεκαετία του 80' όταν ξεκίνησε να ακούει κλασικό metal και punk, βρήκε κασέτες με Celtic Frost, Bathory και Venom, που σίγουρα άνοιξαν το δρόμο για τα πρώτα τζαμαρίσματα.
"25 χρόνια από την κυκλοφορία του "Thy Mighty Contract" είναι σημαντικό για όλους εμάς που συμμετέχουμε στην ελληνική σκηνή είτε σαν θεατές είτε σαν μέλη σε μπάντες ή σε περιοδικά να γυρίσουμε ξανά πίσω και να δούμε πως όλα ξεκίνησαν χάρη στην σκληρή δουλειά και ενθουσιασμό μιας χούφτας ανθρώπων τη δεκαετία του 80 στην τότε Ελλάδα της ανύπαρκτης ελληνικής σκηνής . Η ιστορία των Rotting Christ εχει γραφτεί και την γνωρίζουμε πως οι Rotting Christ σαν άνθρωποι δεν έχουν αλλάξει καθόλου ηταν και είναι φιλικοί ισορροπημένοι, φιλοσοφημένοι και δεν έχουν ξεχάσει τίποτα από τα παλιά. Ούτε ανθρώπους ούτε καταστάσεις . Εστιάζοντας λοιπόν στο1993 όταν και κυκλοφόρησε το "Thy Mighty Contract". Καταφέρνουν με κομμάτια σκοτεινά και απόκοσμα οι να παρουσιάζουν το χαρακτήρα και προσωπικότητα που θα τους ακολουθεί σαν σφραγίδα σε όλες τις μεταγενέστερες κυκλοφορίες τους . Με το "Thy Mighty Contract" οι Rotting Christ απέδειξαν ότι είναι από τις περιπτώσεις τις μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού που κέρδισαν με το σπαθί τους με σκληρή δουλειά και θυσίες αυτό που είναι σήμερα και για αυτό τους αξίζουν τα συγχαρητήρια και τον σεβασμό όλων μας .LONG LIVE ROTTING CHRIST"
Με αρκετές demo και promo κυκλοφορίες πριν την εμφάνιση του πρώτου τους άλμπουμ, και με διάφορα ύφη στον ήχο τους όπως μου λέει και ο πρώτος μπασίστας της μπάντας, ποτέ δεν είδε τη βλέψη μιας σοβαρής μπάντας, αφού όλα ήταν στο πλάισιο της παρέας, ενώ σχετικά με την grindcore και death προσέγγιση των Rotting Christ, στις αρχές τους, μου μιλάει για επιρροές που σχετίζονταν με αυτόν τον ήχο, όπως οι Napalm Death, Carcass, οι λατρεμένοι για το συγκρότημα Possessed όπως και οι προσωπικοί αγαπημένοι του Jim, Sacrifice. Ο Σακης τονίζει πως τους άρεσε να κάνουν φασαρία και να δείχνουν τα ακραία τους συναισθήματα, που τότε ήταν και πιο αγνά και αυθεντικά, με τον Jim Mutilator να προσθέτει πως το grindcore ήταν και πιο εύκολο για να ανοίξει το δρόμο στον death ήχο του "Satanas Tedeum", και κατ'επέκταση στα black μοτίβα που βγήκαν από τα έγκατα του Storm Studio, που δημιούργησαν, ώστε να "ζήσουν" εκεί το όνειρο τους, και να καταφέρουν να χτίσουν το ανίερο, ολοκληρωμένο τους πόνημα, που έφερε τον τίτλο "Thy Mighty Contract".
Όπως τονίζεται και από τα δύο, αρχικά μέλη, το Storm Studio στην Πλατεία Εξαρχείων έγινε σαν δεύτερο σπίτι αφού όλες τις ώρες της ημέρας κάθονταν για να συνθέσουν, να ηχογραφήσουν, να κόψουν και να ράψουν, ενώ τα μεθύσια, με την παρέα τους, δεν ήταν λίγα και φυσικά όλα αυτά βοήθησαν σε μια ενωμένη σκηνή με μπάντες όπως τους Varathron, τους Septicflesh, Νightfall, Death Courier , Deviser, Kawir και Necromantia. Βέβαια από εκεί πέρασαν και ονόματα του εξωτερικού, όπως οι Moonspell και οι Ancient Rites.
"Θυμάμαι όταν το black metal στη Νορβηγία βρισκόταν σε έξαρση, εγώ στο παλιό μου δωμάτιο άκουγα με κάτι φίλους μου την κασέτα του "Ade's Winds" από τους Rotting Christ. Θα ήταν λογικά το 1992, όταν όλα τα ΜΜΕ αναφέρονταν στους εμπρησμούς εκκλησιών και τον σατανισμό. Θυμαμαι πόσο κολλημένος και ενθουσιασμένος ήμουν όταν το άκουσα. Από την πρώτη μέρα έγινα οπαδός αυτής της μπάντας, και ήδη έναν χρόνο μετά έπεσε στα χέρια μου αυτό το μαγευτικό, υπνωτικό και πιασάρικο άλμπουμ που λεγόταν "Thy Mighty Contract". Όταν οι περισσότεροι είχαν προσκολλήσει στις νορβηγικές μπάντες της Black Metal κουλτούρας, όπως τους Darkthrone, τους Immortal και τους Burzum, εγώ είχα ήδη ξεχωρίσει με διαφορά σε δύο άλλες μπάντες, τους Bathory και τους Rotting Christ, που με είχαν συνεπάρει. Για εμένα οι Rotting Christ αντιπροσωπεύουν το απόκρυφο, μακριά από τη ψύχρα του νορβηγικού ήχου, κάτι που ενώνει το αρχαίο με το σύγχρονο. Ο συνδυασμος της αγριότητας και των εξωτικών μελωδιών που δεν είχα ξανακουσει ποτέ μου, ακόμα και σήμερα με κάνει να έχω αυτόν τον δίσκο πολύ ψηλά στις προτιμήσεις μου. Μετά από όλα αυτά τα χρόνια που πέρασαν στη μουσική ιστορία, για εμένα το "Thy Mighty Contract" αποτελεί έναν από τους σπουδαιότερους black metal δίσκους που βγήκαν ποτέ, γεμάτο μυστικισμό και αρχαίο αποκρυφισμό. Διαχρονικό και κλασικό".
Με το black metal στην Ευρώπη να βρίσκεται σε έξαρση, οι undergound κύκλοι της χώρας μας, ήδη μέσω του tape trading που μου λέει ο Σάκης, μέσω των Flyers αλλά και των γραμμάτων, άρχισαν να γίνονται μεγάλοι, ενώ οι πρώτες μπάντες ήδη ξετρύπωναν, και προτάσεις από την Earache και την Γαλλική Osmose, ξεκίνησαν να έρχονται.
"Ήδη θυμάμαι όταν αντάλλαξα για το "Satanas Tedeum" μια κασέτα με τα παλιά demos των Βρετανών Sabbat στη μια πλευρά και το "The Mass" των Master's Hammer στην άλλη. Σίγουρα ήταν μια καλή κίνηση αφού άκουσα αυτή την κασέτα μέχρι να φθαρεί, ενώ στη συνέχεια ακολούθησαν το "Passage To Arcturo" και "Ade's Winds" που μου είχε στείλει με το ταχυδρομείο κάπου στο 1992 ο Σάκης. Εν συνεχεία όταν άκουσα το "Thy Mighty Contract", κατάλαβα πως πρόκειται για κάτι πιο σκληρό, ακραίο και σκοτεινό που με έκανε να τρελαθώ. Μέχρι σήμερα πιστεύω πως αναμφίβολλα είναι καλύτερο από κάθε Βόρειο black metal, και σίγουρα μια από τις καλύτερες κυκλοφορίες του δεύτερου κύματος."
Μέσα στην επιφοίτηση όπως παρομοιάζει την έμπνευση για το "Thy Mighty..." ο Mutilator, και τον ατμοσφαιρικό χαρακτήρα που έδωσε στην ήδη υπάρχουσα riffολογία ο , Magus Wampyr Daoloth, η Osmose που πόνταρε στο δεύτερο κύμα του Ευρωπαϊκού black, έδωσε το συμβόλαιο που πλέον θεωρείται χρυσό, με αυτή την πρωτότυπη για την εποχή κυκλοφορία.
Ο Σάκης όπως πολλάκις έχει πει, δε ξέρει αν το "Thy Mighty Contract" θα μπορούσε να θεωρηθεί σημαντικό και επαναστατικό για την εποχή μας, αλλά προσθέτει ότι στα 90s δημιούργησε ένα διαφορετικό ρεύμα, με μεγαλύτερη ανταπόκριση στο εξωτερικό απ'ότι στην Ελλάδα.
"Ο αδερφός μου ήταν αυτός που με έκανε να ακούσω το "Thy Mighty Contract" και ήδη από τις πρώτες νότες είχα καταλάβει πως έχει να δώσει κάτι διαφορετικό σε σχέση με τον Βορειοευρωπαϊκό ήχο. Αυτός ο δίσκος ήταν τόσο σκοτεινός και διαβολικός ενώ παράλληλα ήταν ατμοσφαιρικός και με πολλές μελωδίες χωρίς υπερβολικές ταχύτητες. Όταν το πρωτοάκουσα, με το "Exiled Archangels", έκλεισα τα μάτια και αισθάνθηκα πως έχω ξεφύγει σε έναν σκοτεινό κόσμο. Mέσω αυτού του δίσκου ήρθα σε επαφή και με τη μουσική των Varathron και των Necromantia, ενώ νιώθω τυχερός που η μπάντα έχει παίξει με τους Rotting Christ."
Η αρμονική συνύπαρξη του original line-up των Rotting Christ δείχνει πως δεν υπήρξαν αντιγραφές, μέσα σε μια συλλογή πολλών κομματιών, από τα οποίο επιλέχθηκαν οκτώ.
Όλα βγήκαν έμφυτα μέσα από την καρδιά τους, και τις extreme αλλά και κλασικές επιρροές των Iron Maiden, Black Sabbath και Manowar, βγάζοντας έτσι μέσα από το άλμπουμ τους, τραγούδια με heavy στυλ όπως το "Fmenth Thy Gift", και το "His Sleeping Majesty", τις μελωδίες των "Transform All Suffering Into Plagues', "The Coronation Of The Serpent, το groove του "Exiled Archangels" και τον ακραίο και "κακό" εαυτό των "The Sign Of Evil Existence", "Dive The Deepest Abyss" και "The Fourth Knight Of Revelation".
"Μέσω του "Thy Mighty Contract" ήρθα σε επαφή με τη μουσική των Rotting Christ, και μου πήρε το μυαλό αυτή η κακία που έβγαινε από μέσα. Υπήρχε μια απόκρυφη αίσθηση που ποτέ δεν έτυχε να ακούσω σε άλλη μπάντα και παρόλο που τα περισσότερα riffs φαίνονταν απλά, ήταν παράλληλα και περίπλοκα μέσω της αρμονικής δομής τους με τα φωνητικά και τα πλήκτρα να βοηθούν σε αυτό το στήσιμο. Ήταν το δεύτερο ελληνικό συγκρότημα που άκουσα, καθώς είχαν προηγηθεί οι Necromantia, όπου έχουν κοινά στοιχεία, αλλά ακούγοντας πάλι αυτό το άλμπουμ βλέπω ότι έχουν έναν δικό τους αληθινό και αριστουργηματικό ήχο."
Dana Duffey (Demonic Christ, Mythic)
Σχετικά με το concept του άλμπουμ, ο Jim Mutilator, που είναι και ο βασικός στιχουργός του "Thy Mighty Contract", δηλώνει πως έχει μια επαναστατική διάθεση και αλληγορία, όπως όταν ο Εωσφόρος έφυγε με ένα τάγμα Αγγέλων από τον Παράδεισο, ενώ υπάρχουν έντονες βάσεις στον αποκρυφισμό. Eπίσης σχολιάζει ότι μέσα από τη γέννηση του "Thy Mighty Cοntract", ξέσπασε και αντέδρασε, βγάζοντας ένα ολόκληρο βάρος από μέσα του.
Μεταξύ άλλων ο Σάκης μιλάει για την πηγαία έμπνευση της μπάντας και τις ρίζες του black metal ήχου που του άλλαξε τον κόσμο, ενώ μέσα από την ατμόσφαιρα του ντεμπούτου τους αναφέρεται σε μια καταθλιπτική πλευρά που ενδεχομένως κάθε καλλιτέχνης να έχει.
"Με το "Thy Mighty Contract" οι Rotting Christ καθιερώθηκαν ως οι πρωταγωνιστές της ελληνικής σκηνής, ακολουθώντας τους στενά οι Varathron και οι Necromantia, όπου και οι τρεις κρατούσαν τον αρχέτυπο Ελληνικό ήχο στη μουσική τους. Απέκτησα σχέση με τους Rotting Christ αφότου άκουσα το "Satanas Tedeum" με τoυς αείμνηστους Euronymous και Dead στο διαμέρισμα τους. Στο "Thy Mighty Contract" μπορείς να ακούσεις στοιχεία και μουσικές με Ελληνικότητα, και είναι απίστευτο πως μια μπάντα ήταν στη θέση ολόκληρη τη μητρική κουλτούρα της χώρας της να την μετατρέψει σε metal. Οι Rotting Christ ποτέ δε ξεπουλήθηκαν ούτε ακολούθησαν τις μόδες, αφήνοντας μια κληρονομιά πίσω στις πλάτες τους."
Τα στοιχεία αυτά, των Rotting Christ κατάφεραν σιγά σιγά, μαζί και με δίσκους όπως το "His Majesty At The Swamp" των Varathron και το "Crossing The Fiery Path" των Necromantia, να δώσουν περίοπτη θέση δίπλα στον ελιτισμό της Νορβηγίας και της Σουηδίας, ενώ το "βλάσφημο" όνομα τους άνοιξε αλλά και έκλεισε πόρτες στην επικείμενη καριέρα τους. Βέβαια αμέσως μετά την κυκλοφορία του δίσκου, ακολούθησε μια ιστορική περιοδεία στην Ευρώπη, πλάι στους Blasphemy και τους Immortal, το "Fuck Christ Tour".
Η περιοδεία ξεκίνησε στα τέλη του 1993, έχοντας και οι τρεις μπάντες, κάτι νέο στις βαλίτσες τους. Με τον Σάκη να μου λέει πως ένα ταξίδι με το αεροπλάνο για πρώτη φορά και η συμβίωση με δύο μεγάλες μπάντες του χώρου να αποτελεί εμπειρία, καταλαβαίνουμε την τρέλα και το πάθος της εποχής εκείνης, αφού μιλάμε για εικοσάρηδες που πιο "χύμα" τότε, ξεκινούσαν τα πρώτα επαγγελματικά βήματα στη metal σκηνή. Κάθε συναυλία αποτελούσε μια ξεχωριστή ιστορία σε ένα "συναυλιακό ημερολόγιο", με φασαρίες και πρωτόγνωρα για τις μέρες μας σκηνικά, ενώ χαρακτηριστικά ο Jim Mutilator σχολίασε για κόσμο που κοβόταν κατά τη διάρκεια του live.
"Αυτός ο δίσκος με γυρνάει πολλά χρόνια πίσω, και βλέπω την μοναδικότητα και την ευφυΐα των Rotting Christ. Είναι από τα πιο ξεχωριστά συγκροτήματα, και από το πρώτο άλμπουμ μέχρι τώρα, παρατηρώ μια συνεχή εξέλιξη σε ότι κάνουν. Μπράβο στη δουλειά του Σάκη και των συντρόφων του."
Μπορεί σήμερα να φαίνονται όλα ευκολότερα, ωστόσο σε μια εποχή χωρίς την τεχνολογία να επικρατεί, και με την Ελλάδα να θεωρείται outsider στον χώρο της παγκόσμιας μουσικής, το φθινόπωρο του 93' αποτέλεσε μια αρχή και για τον extreme ήχο, και την ελληνική black metal σκηνή και φυσικά για τους ίδιους του Rotting Christ.
"Μια από τις πρώτες μου επαφές με τον ήχο του black metal ήταν να ακούσω στο σπίτι ενός φίλου πριν από 12-13 περίπου χρόνια το Thy Mighty Contract. Αργοπορημένα μεν σε σχέση με την κυκλοφορία του, αλλά η εκτίμηση της εμβληματικής του αξίας ήταν άμεση. Άκουσα ένα δίσκο που καθιέρωσε με μια τεράστια σφραγίδα τον ήχο του ελληνικού Black Metal. Όλα του τα κομμάτια είχαν να πουν κάτι δυνατό, το καθένα διαφορετκά, με ομοιογένεια στιχουργικά και ηχητικά ήταν μια επανάσταση. Σήμερα, ύστερα απο 25 χρονια, εχω την τιμή να βρίσκομαι πάνω στη σκηνή και να παίζω αυτό τον δίσκο. Τα συναισθήματά μου είναι ανάμεικτα και δύσκολο να περιγραφούν με απλά λόγια μιας που είναι ένα συνονθύλευμα νοσταλγίας και ικανοποίησης να παίζω τα riffs που άλλαξαν τον κόσμο μου."
Αφήνοντας τα όλα πίσω, η συνέχεια ήρθε πατώντας σε άλλα μονοπάτια, με τον Jim να συμμετέχει στα άλμπουμ που ο ίδιος χαρακτήρισε διαφορετικά, το πιο μελωδικό "Non Serviam" και το επικό "Triarchy Of The Lost Lovers", ενώ τέλος ο Σάκης μαζί με τον Θέμη δυόμιση δεκαετίες μετά το ντεμπούτο τους, συνεχίζουν την Ιστορία του ελληνικού black ήχου, ενώ πολλές φορές αποδίδουν φόρο τιμής στην πρώτη εποχή της μπάντας, κάτι που όπως ο πρώτος είπε, τιμής ένεκεν θα συνεχιστεί σε επετειακό πλαίσιο.
"Το πάθος και η όρεξη για αυτό που κάναμε δημιούργησε αυτό το άλμπουμ. Από τη στιγμή που βλέπω το εξώφυλλο του "Thy Mighty Contract", και μετά που το ακούω, ανατριχιάζω ακόμα και σήμερα."
Γιάννης Χαρτζανιώτης
Συνοδοιπόροι σε αυτό το ταξίδι στο χρόνο θα είναι οι συνιδρυτές του συγκροτήματος Σάκης Τόλης και Jim Mutilator, ενώ και διάφοροι άλλοι μουσικοί της σκηνής που μοιράζονται τις αναμνήσεις τους από την εποχή εκείνη.
"Ακριβώς όπως τα κόκκινα ηλιοβασιλέματα πάνω από τα εύφορα μεσογειακά εδάφη, έτσι και οι Rotting Christ, έχουν αυτή τη βαθιά και δυνατή αίσθηση του μυστικισμού. Όταν άκουσα πρώτη φορά το "Thy Mighty Contract" αισθάνθηκα ένα ρίγος και μια ζεστασιά. Η μοναδική, όπως όλοι ξέρουμε, προσέγγιση της μουσικής τους είχε ταυτότητα με εξελίξεις και πολλές διαφορετικές μελωδίες σε κάθε κομμάτι, οι οποίες ήταν αρκετές για να χαράξουν το underground. Έλληνες πρωτοπόροι."
Melechesh Ashmedi (Melechesh)
Με τον Jim Mutilator να μου αναφέρει πως η επαφή του με τη σκληρή μουσική έγινε μέσω των ZZ Top και των UFO όταν ήταν μικρό παιδί, και έπειτα στο γυμνάσιο με πιο extreme συγκροτήματα, ο Σάκης συνεχίζει επισημάνοντας με ενθουσιασμό, πως τότε, στη δεκαετία του 80' όταν ξεκίνησε να ακούει κλασικό metal και punk, βρήκε κασέτες με Celtic Frost, Bathory και Venom, που σίγουρα άνοιξαν το δρόμο για τα πρώτα τζαμαρίσματα.
"25 χρόνια από την κυκλοφορία του "Thy Mighty Contract" είναι σημαντικό για όλους εμάς που συμμετέχουμε στην ελληνική σκηνή είτε σαν θεατές είτε σαν μέλη σε μπάντες ή σε περιοδικά να γυρίσουμε ξανά πίσω και να δούμε πως όλα ξεκίνησαν χάρη στην σκληρή δουλειά και ενθουσιασμό μιας χούφτας ανθρώπων τη δεκαετία του 80 στην τότε Ελλάδα της ανύπαρκτης ελληνικής σκηνής . Η ιστορία των Rotting Christ εχει γραφτεί και την γνωρίζουμε πως οι Rotting Christ σαν άνθρωποι δεν έχουν αλλάξει καθόλου ηταν και είναι φιλικοί ισορροπημένοι, φιλοσοφημένοι και δεν έχουν ξεχάσει τίποτα από τα παλιά. Ούτε ανθρώπους ούτε καταστάσεις . Εστιάζοντας λοιπόν στο1993 όταν και κυκλοφόρησε το "Thy Mighty Contract". Καταφέρνουν με κομμάτια σκοτεινά και απόκοσμα οι να παρουσιάζουν το χαρακτήρα και προσωπικότητα που θα τους ακολουθεί σαν σφραγίδα σε όλες τις μεταγενέστερες κυκλοφορίες τους . Με το "Thy Mighty Contract" οι Rotting Christ απέδειξαν ότι είναι από τις περιπτώσεις τις μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού που κέρδισαν με το σπαθί τους με σκληρή δουλειά και θυσίες αυτό που είναι σήμερα και για αυτό τους αξίζουν τα συγχαρητήρια και τον σεβασμό όλων μας .LONG LIVE ROTTING CHRIST"
Billy (Death Courier)
Με αρκετές demo και promo κυκλοφορίες πριν την εμφάνιση του πρώτου τους άλμπουμ, και με διάφορα ύφη στον ήχο τους όπως μου λέει και ο πρώτος μπασίστας της μπάντας, ποτέ δεν είδε τη βλέψη μιας σοβαρής μπάντας, αφού όλα ήταν στο πλάισιο της παρέας, ενώ σχετικά με την grindcore και death προσέγγιση των Rotting Christ, στις αρχές τους, μου μιλάει για επιρροές που σχετίζονταν με αυτόν τον ήχο, όπως οι Napalm Death, Carcass, οι λατρεμένοι για το συγκρότημα Possessed όπως και οι προσωπικοί αγαπημένοι του Jim, Sacrifice. Ο Σακης τονίζει πως τους άρεσε να κάνουν φασαρία και να δείχνουν τα ακραία τους συναισθήματα, που τότε ήταν και πιο αγνά και αυθεντικά, με τον Jim Mutilator να προσθέτει πως το grindcore ήταν και πιο εύκολο για να ανοίξει το δρόμο στον death ήχο του "Satanas Tedeum", και κατ'επέκταση στα black μοτίβα που βγήκαν από τα έγκατα του Storm Studio, που δημιούργησαν, ώστε να "ζήσουν" εκεί το όνειρο τους, και να καταφέρουν να χτίσουν το ανίερο, ολοκληρωμένο τους πόνημα, που έφερε τον τίτλο "Thy Mighty Contract".
Όπως τονίζεται και από τα δύο, αρχικά μέλη, το Storm Studio στην Πλατεία Εξαρχείων έγινε σαν δεύτερο σπίτι αφού όλες τις ώρες της ημέρας κάθονταν για να συνθέσουν, να ηχογραφήσουν, να κόψουν και να ράψουν, ενώ τα μεθύσια, με την παρέα τους, δεν ήταν λίγα και φυσικά όλα αυτά βοήθησαν σε μια ενωμένη σκηνή με μπάντες όπως τους Varathron, τους Septicflesh, Νightfall, Death Courier , Deviser, Kawir και Necromantia. Βέβαια από εκεί πέρασαν και ονόματα του εξωτερικού, όπως οι Moonspell και οι Ancient Rites.
"Θυμάμαι όταν το black metal στη Νορβηγία βρισκόταν σε έξαρση, εγώ στο παλιό μου δωμάτιο άκουγα με κάτι φίλους μου την κασέτα του "Ade's Winds" από τους Rotting Christ. Θα ήταν λογικά το 1992, όταν όλα τα ΜΜΕ αναφέρονταν στους εμπρησμούς εκκλησιών και τον σατανισμό. Θυμαμαι πόσο κολλημένος και ενθουσιασμένος ήμουν όταν το άκουσα. Από την πρώτη μέρα έγινα οπαδός αυτής της μπάντας, και ήδη έναν χρόνο μετά έπεσε στα χέρια μου αυτό το μαγευτικό, υπνωτικό και πιασάρικο άλμπουμ που λεγόταν "Thy Mighty Contract". Όταν οι περισσότεροι είχαν προσκολλήσει στις νορβηγικές μπάντες της Black Metal κουλτούρας, όπως τους Darkthrone, τους Immortal και τους Burzum, εγώ είχα ήδη ξεχωρίσει με διαφορά σε δύο άλλες μπάντες, τους Bathory και τους Rotting Christ, που με είχαν συνεπάρει. Για εμένα οι Rotting Christ αντιπροσωπεύουν το απόκρυφο, μακριά από τη ψύχρα του νορβηγικού ήχου, κάτι που ενώνει το αρχαίο με το σύγχρονο. Ο συνδυασμος της αγριότητας και των εξωτικών μελωδιών που δεν είχα ξανακουσει ποτέ μου, ακόμα και σήμερα με κάνει να έχω αυτόν τον δίσκο πολύ ψηλά στις προτιμήσεις μου. Μετά από όλα αυτά τα χρόνια που πέρασαν στη μουσική ιστορία, για εμένα το "Thy Mighty Contract" αποτελεί έναν από τους σπουδαιότερους black metal δίσκους που βγήκαν ποτέ, γεμάτο μυστικισμό και αρχαίο αποκρυφισμό. Διαχρονικό και κλασικό".
Blasphemer (Aura Noir, ex-Mayhem)
Με το black metal στην Ευρώπη να βρίσκεται σε έξαρση, οι undergound κύκλοι της χώρας μας, ήδη μέσω του tape trading που μου λέει ο Σάκης, μέσω των Flyers αλλά και των γραμμάτων, άρχισαν να γίνονται μεγάλοι, ενώ οι πρώτες μπάντες ήδη ξετρύπωναν, και προτάσεις από την Earache και την Γαλλική Osmose, ξεκίνησαν να έρχονται.
"Ήδη θυμάμαι όταν αντάλλαξα για το "Satanas Tedeum" μια κασέτα με τα παλιά demos των Βρετανών Sabbat στη μια πλευρά και το "The Mass" των Master's Hammer στην άλλη. Σίγουρα ήταν μια καλή κίνηση αφού άκουσα αυτή την κασέτα μέχρι να φθαρεί, ενώ στη συνέχεια ακολούθησαν το "Passage To Arcturo" και "Ade's Winds" που μου είχε στείλει με το ταχυδρομείο κάπου στο 1992 ο Σάκης. Εν συνεχεία όταν άκουσα το "Thy Mighty Contract", κατάλαβα πως πρόκειται για κάτι πιο σκληρό, ακραίο και σκοτεινό που με έκανε να τρελαθώ. Μέχρι σήμερα πιστεύω πως αναμφίβολλα είναι καλύτερο από κάθε Βόρειο black metal, και σίγουρα μια από τις καλύτερες κυκλοφορίες του δεύτερου κύματος."
Alan "Nemtheanga" Averill (Primordial, Twilight Of The Gods)
Μέσα στην επιφοίτηση όπως παρομοιάζει την έμπνευση για το "Thy Mighty..." ο Mutilator, και τον ατμοσφαιρικό χαρακτήρα που έδωσε στην ήδη υπάρχουσα riffολογία ο , Magus Wampyr Daoloth, η Osmose που πόνταρε στο δεύτερο κύμα του Ευρωπαϊκού black, έδωσε το συμβόλαιο που πλέον θεωρείται χρυσό, με αυτή την πρωτότυπη για την εποχή κυκλοφορία.
Ο Σάκης όπως πολλάκις έχει πει, δε ξέρει αν το "Thy Mighty Contract" θα μπορούσε να θεωρηθεί σημαντικό και επαναστατικό για την εποχή μας, αλλά προσθέτει ότι στα 90s δημιούργησε ένα διαφορετικό ρεύμα, με μεγαλύτερη ανταπόκριση στο εξωτερικό απ'ότι στην Ελλάδα.
"Ο αδερφός μου ήταν αυτός που με έκανε να ακούσω το "Thy Mighty Contract" και ήδη από τις πρώτες νότες είχα καταλάβει πως έχει να δώσει κάτι διαφορετικό σε σχέση με τον Βορειοευρωπαϊκό ήχο. Αυτός ο δίσκος ήταν τόσο σκοτεινός και διαβολικός ενώ παράλληλα ήταν ατμοσφαιρικός και με πολλές μελωδίες χωρίς υπερβολικές ταχύτητες. Όταν το πρωτοάκουσα, με το "Exiled Archangels", έκλεισα τα μάτια και αισθάνθηκα πως έχω ξεφύγει σε έναν σκοτεινό κόσμο. Mέσω αυτού του δίσκου ήρθα σε επαφή και με τη μουσική των Varathron και των Necromantia, ενώ νιώθω τυχερός που η μπάντα έχει παίξει με τους Rotting Christ."
Simone Rendina (Mortuary Drape)
Η αρμονική συνύπαρξη του original line-up των Rotting Christ δείχνει πως δεν υπήρξαν αντιγραφές, μέσα σε μια συλλογή πολλών κομματιών, από τα οποίο επιλέχθηκαν οκτώ.
Όλα βγήκαν έμφυτα μέσα από την καρδιά τους, και τις extreme αλλά και κλασικές επιρροές των Iron Maiden, Black Sabbath και Manowar, βγάζοντας έτσι μέσα από το άλμπουμ τους, τραγούδια με heavy στυλ όπως το "Fmenth Thy Gift", και το "His Sleeping Majesty", τις μελωδίες των "Transform All Suffering Into Plagues', "The Coronation Of The Serpent, το groove του "Exiled Archangels" και τον ακραίο και "κακό" εαυτό των "The Sign Of Evil Existence", "Dive The Deepest Abyss" και "The Fourth Knight Of Revelation".
"Μέσω του "Thy Mighty Contract" ήρθα σε επαφή με τη μουσική των Rotting Christ, και μου πήρε το μυαλό αυτή η κακία που έβγαινε από μέσα. Υπήρχε μια απόκρυφη αίσθηση που ποτέ δεν έτυχε να ακούσω σε άλλη μπάντα και παρόλο που τα περισσότερα riffs φαίνονταν απλά, ήταν παράλληλα και περίπλοκα μέσω της αρμονικής δομής τους με τα φωνητικά και τα πλήκτρα να βοηθούν σε αυτό το στήσιμο. Ήταν το δεύτερο ελληνικό συγκρότημα που άκουσα, καθώς είχαν προηγηθεί οι Necromantia, όπου έχουν κοινά στοιχεία, αλλά ακούγοντας πάλι αυτό το άλμπουμ βλέπω ότι έχουν έναν δικό τους αληθινό και αριστουργηματικό ήχο."
Dana Duffey (Demonic Christ, Mythic)
Σχετικά με το concept του άλμπουμ, ο Jim Mutilator, που είναι και ο βασικός στιχουργός του "Thy Mighty Contract", δηλώνει πως έχει μια επαναστατική διάθεση και αλληγορία, όπως όταν ο Εωσφόρος έφυγε με ένα τάγμα Αγγέλων από τον Παράδεισο, ενώ υπάρχουν έντονες βάσεις στον αποκρυφισμό. Eπίσης σχολιάζει ότι μέσα από τη γέννηση του "Thy Mighty Cοntract", ξέσπασε και αντέδρασε, βγάζοντας ένα ολόκληρο βάρος από μέσα του.
Μεταξύ άλλων ο Σάκης μιλάει για την πηγαία έμπνευση της μπάντας και τις ρίζες του black metal ήχου που του άλλαξε τον κόσμο, ενώ μέσα από την ατμόσφαιρα του ντεμπούτου τους αναφέρεται σε μια καταθλιπτική πλευρά που ενδεχομένως κάθε καλλιτέχνης να έχει.
"Με το "Thy Mighty Contract" οι Rotting Christ καθιερώθηκαν ως οι πρωταγωνιστές της ελληνικής σκηνής, ακολουθώντας τους στενά οι Varathron και οι Necromantia, όπου και οι τρεις κρατούσαν τον αρχέτυπο Ελληνικό ήχο στη μουσική τους. Απέκτησα σχέση με τους Rotting Christ αφότου άκουσα το "Satanas Tedeum" με τoυς αείμνηστους Euronymous και Dead στο διαμέρισμα τους. Στο "Thy Mighty Contract" μπορείς να ακούσεις στοιχεία και μουσικές με Ελληνικότητα, και είναι απίστευτο πως μια μπάντα ήταν στη θέση ολόκληρη τη μητρική κουλτούρα της χώρας της να την μετατρέψει σε metal. Οι Rotting Christ ποτέ δε ξεπουλήθηκαν ούτε ακολούθησαν τις μόδες, αφήνοντας μια κληρονομιά πίσω στις πλάτες τους."
Bård "Faust" Eithun (Emperor, Aborym,Thorns)
Τα στοιχεία αυτά, των Rotting Christ κατάφεραν σιγά σιγά, μαζί και με δίσκους όπως το "His Majesty At The Swamp" των Varathron και το "Crossing The Fiery Path" των Necromantia, να δώσουν περίοπτη θέση δίπλα στον ελιτισμό της Νορβηγίας και της Σουηδίας, ενώ το "βλάσφημο" όνομα τους άνοιξε αλλά και έκλεισε πόρτες στην επικείμενη καριέρα τους. Βέβαια αμέσως μετά την κυκλοφορία του δίσκου, ακολούθησε μια ιστορική περιοδεία στην Ευρώπη, πλάι στους Blasphemy και τους Immortal, το "Fuck Christ Tour".
Η περιοδεία ξεκίνησε στα τέλη του 1993, έχοντας και οι τρεις μπάντες, κάτι νέο στις βαλίτσες τους. Με τον Σάκη να μου λέει πως ένα ταξίδι με το αεροπλάνο για πρώτη φορά και η συμβίωση με δύο μεγάλες μπάντες του χώρου να αποτελεί εμπειρία, καταλαβαίνουμε την τρέλα και το πάθος της εποχής εκείνης, αφού μιλάμε για εικοσάρηδες που πιο "χύμα" τότε, ξεκινούσαν τα πρώτα επαγγελματικά βήματα στη metal σκηνή. Κάθε συναυλία αποτελούσε μια ξεχωριστή ιστορία σε ένα "συναυλιακό ημερολόγιο", με φασαρίες και πρωτόγνωρα για τις μέρες μας σκηνικά, ενώ χαρακτηριστικά ο Jim Mutilator σχολίασε για κόσμο που κοβόταν κατά τη διάρκεια του live.
"Αυτός ο δίσκος με γυρνάει πολλά χρόνια πίσω, και βλέπω την μοναδικότητα και την ευφυΐα των Rotting Christ. Είναι από τα πιο ξεχωριστά συγκροτήματα, και από το πρώτο άλμπουμ μέχρι τώρα, παρατηρώ μια συνεχή εξέλιξη σε ότι κάνουν. Μπράβο στη δουλειά του Σάκη και των συντρόφων του."
Hváll (Vreid, ex-Windir)
Μπορεί σήμερα να φαίνονται όλα ευκολότερα, ωστόσο σε μια εποχή χωρίς την τεχνολογία να επικρατεί, και με την Ελλάδα να θεωρείται outsider στον χώρο της παγκόσμιας μουσικής, το φθινόπωρο του 93' αποτέλεσε μια αρχή και για τον extreme ήχο, και την ελληνική black metal σκηνή και φυσικά για τους ίδιους του Rotting Christ.
"Μια από τις πρώτες μου επαφές με τον ήχο του black metal ήταν να ακούσω στο σπίτι ενός φίλου πριν από 12-13 περίπου χρόνια το Thy Mighty Contract. Αργοπορημένα μεν σε σχέση με την κυκλοφορία του, αλλά η εκτίμηση της εμβληματικής του αξίας ήταν άμεση. Άκουσα ένα δίσκο που καθιέρωσε με μια τεράστια σφραγίδα τον ήχο του ελληνικού Black Metal. Όλα του τα κομμάτια είχαν να πουν κάτι δυνατό, το καθένα διαφορετκά, με ομοιογένεια στιχουργικά και ηχητικά ήταν μια επανάσταση. Σήμερα, ύστερα απο 25 χρονια, εχω την τιμή να βρίσκομαι πάνω στη σκηνή και να παίζω αυτό τον δίσκο. Τα συναισθήματά μου είναι ανάμεικτα και δύσκολο να περιγραφούν με απλά λόγια μιας που είναι ένα συνονθύλευμα νοσταλγίας και ικανοποίησης να παίζω τα riffs που άλλαξαν τον κόσμο μου."
Γιώργος Εμμανουήλ (Rotting Christ, Lucifer's Child)
Αφήνοντας τα όλα πίσω, η συνέχεια ήρθε πατώντας σε άλλα μονοπάτια, με τον Jim να συμμετέχει στα άλμπουμ που ο ίδιος χαρακτήρισε διαφορετικά, το πιο μελωδικό "Non Serviam" και το επικό "Triarchy Of The Lost Lovers", ενώ τέλος ο Σάκης μαζί με τον Θέμη δυόμιση δεκαετίες μετά το ντεμπούτο τους, συνεχίζουν την Ιστορία του ελληνικού black ήχου, ενώ πολλές φορές αποδίδουν φόρο τιμής στην πρώτη εποχή της μπάντας, κάτι που όπως ο πρώτος είπε, τιμής ένεκεν θα συνεχιστεί σε επετειακό πλαίσιο.
"Η φυσικότητα και η αγάπη για τη μουσική θα σε οδηγήσουν να βγάλεις κάτι το οποίο θα ακούγεται για πολλά ακόμα χρόνια. Το "Thy Mighty Contract" είναι μια σκοτεινή κατάθεση ψυχής που ακόμα με γεμίζει".
Σάκης Τόλης
"Το πάθος και η όρεξη για αυτό που κάναμε δημιούργησε αυτό το άλμπουμ. Από τη στιγμή που βλέπω το εξώφυλλο του "Thy Mighty Contract", και μετά που το ακούω, ανατριχιάζω ακόμα και σήμερα."
Jim Mutilator
Γιάννης Χαρτζανιώτης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου