Σάββατο 27 Ιανουαρίου 2018

Mortiis στο Μetal View: "Παλιά δεν ένιωθα άνετα με τις πρώτες μου δουλειές"

 Ο Havard Ellefsen, ή όπως είναι ευρύτερα γνωστός ως Mortiis, είναι ένας από τους πιο ταλαντούχους και δραστήριους μουσικούς στο metal ιδίωμα. Με αφορμή την επιστροφή του στις πρώτες μέρες και την ενασχόληση του με τον dungeon synth ήχο, το Metal View επικοινώνησε με το γνωστό "ξωτικό" της ακραίας σκηνής, κάνοντας του ένα fashback στον παλιό καιρό, από τότε που ξεκίνησε με τους Emperor μέχρι την εποχή που συνέγραψε το βιβλίο του "Sectrets Of My Kingdom". Εν τέλει καταλήξαμε, πέρα όλων των άλλων, να μιλάμε και για την ελληνική σκηνή, αλλά και τι να περιμένουμε από την μοναδική του εμφάνιση στην Αθήνα, στις 21 Απριλίου.

Σχετική εικόνα


-Γεια χαρά Havard, πως είσαι; Προετοιμάζεσαι για τις εμφανίσεις σου;

Όλα μια χαρά, δεν έχω ξεκινήσει ακόμα πρόβες. Ζω ακόμα οικογενειακές στιγμές, ξέρεις συγγενείς, παιδιά να φωνάζουν τριγύρω χαχα.

-Χαχα κατάλαβα...

Ναι, δεν είναι τόσο ωραίο όσο ακούγεται. Όποτε είμαι στη Νορβηγία οικογενειακά δεν περνάω πολύ ωραία, είναι λίγο άβολα.

-Καταλαβαίνω απόλυτα και συμφωνώ. Ας πάμε λίγα στα μουσικά. Πως προέκυψε η ιδέα για το Era 1;

Είναι μεγάλη ιστορία. Γενικά δεν ένιωθα πολύ ωραία τόσα χρόνια με τις πρώτες μου δουλειές. Ξεκίνησα πολύ μικρός, είχα αυτόν τον ενθουσιασμό, οπότε έκανα λάθη, έπαιζα πολλές φορές λάθος πράγματα και ο ήχος δεν ήταν τόσο καλός. Όλο αυτό με έκανε να μη νιώθω τόσο άνετα. Ήταν δύσκολη μια τέτοια κίνηση αν και κόσμος γούσταρε αυτό το υλικό. Πέρασαν αρκετά χρόνια που όλο αυτο το'χα στο κεφάλι μου και με το πέρασμα του χρόνου το ξεπέρασα. Ξέφυγα από τις ενοχές που είχα για αυτές τις κυκλοφορίες, και είδα τα αληθινά cool στοιχεία όσω έκανα στα 90s. Όλο αυτό άλλωστε έδωσε ταυτότητα στη μουσική των Mortiis, και πλέον αισθάνομαι καλά με αυτό. Ξεκίνησα με αυτό το εγχείρημα πέρσι τον Νοέμβριο, αρχικά να πειραματιστώ και να δω πόσο θα αρέσει αυτό. Τελικά ήταν τέλεια, το απόλαυσα και με έκανε να θέλω να βυθιστώ σε αυτές τις μουσικές. Οπότε έτσι αποφάσισα να κανονίζω και άλλα shows, όπως αυτό στην Αθήνα τον Απρίλιο.

-Σου είχαν λείψει καθόλου οι πρώτες μέρες;

Χμμ, κοίτα...Υπήρχαν σίγουρα ωραίες στιγμές πίσω σε εκείνες τις μέρες, αλλά ήταν παράξενα χρόνια. Ξέρεις με όλα αυτά που έγιναν στη Νορβηγία τότε, η μουσική μας εξέπεμπε κάτι αρνητικό με τόσο κόσμο που πέθανε χαχα. Σίγουρα δεν αναπολώ αυτό το κομμάτι, αλλά μου λείπουν oι μέρες που είχαμε στη χώρα τόσες αυθεντικές μπάντες, τόσο ενεργές και εφευρετικές. Τότε το black metal ήταν σε έξαρση και ήταν εύκολο να έχεις το δικό σου ήχο και να ανταλάσσεις ιδέες. Πλέον είναι δύσκολο να είσαι αυθεντικός. Τότε παίζαμε κάτι φρέσκο, και στη Νορβηγία των αρχών του 90, βγήκαν τόσες μπάντες όπως οι Darkthrone, oι Mayhem, οι Emperor,Burzum, οι Arcturus, οι Enslaved και oι Satyricon, που είχαν τον δικό τους ήχο. Τώρα έχεις χιλιάδες μπάντες, χωρίς κάτι προσωπικό μουσικά. Βεβαίως μου λείπουν πράγματα από εκείνη την εποχή, αλλά δε νομίζω πως θα ήμουν διατεθειμένος να το επαναλάβω χαχαχ.
Φωτογραφία του χρήστη Mortiis.

-Ένας από τους καλλιτέχνες που λατρεύω για το ambient υλικό του, και τον ανέφερες και πιο πάνω είναι ο Varg με τους Burzum. Eσένα πως σου φαίνεται το στυλ του; Υπήρχαν άλλες dungeon/ambient μπάντες που σου άρεσαν τότε;

Δεν υπήρχαν πολλά άλμπουμ τότε σε αυτό το είδος οπότε άκουγα διάφορα πράγματα, ειδικά για δύο χρόνια χωρίς να υπήρχε κάτι συγκεκριμένο στο μυαλό μου. Μου άρεσαν πιο πολύ οι black metal κυκλοφορίες των Immortal και των Darkthrone, αλλά και ο Burzum μου άρεσε σε ότι έκανε,που  αν και προτιμούσα το metal ύφος του, σε κάθε δίσκο υπήρχε τουλάχιστον ένα ambient κομμάτι, και παρόλο που ήταν ένα σκατόπαιδο, είχε πολύ καλές μουσικές ιδέες.

-Πως αποφάσισες να επανακυκλοφορήσεις, με διαφορετικό artwork τα τρία πρώτα άλμπουμ;

Η Funeral Industries μου είχε προτείνει αυτή την ιδέα εδώ και 5 περίπου χρόνια, αλλά δεν ένιωθα έτοιμος τότε. Άλλωστε εκείνη την εποχή δε θα μπορούσα να προσποιηθώ πως ευχαριστιέμαι το πρώιμο υλικό μου. Μετά σκέφτηκα "πω φίλε από τότε έχουν περάσει 20 χρόνια", άρχισα να βλέπω με διαφορετικό τρόπο τους πρώτους δίσκους. Είχε περάσει πολύς καιρός από τότε, και αυτό με βοήθησε να καταλάβω πως είναι cool να επανακυκλοφορήσουν. Είχε όλη την παλιά ατμόσφαιρα και το παλιό πνεύμα της εποχής, οπότε σιγά σιγά ένιωσα πιο άνετα, απόφάσισα να κάνω και τον ήχο καλύτερο, οπότε πριν κυκλοφορήσουν αυτές οι δουλειές ακολούθησε ένα remastering. Όσον αφορά το artwork, γενικά μ'αρέσει να δίνεται μια διαφορετική πινελιά, και δεν είναι η πρώτη φορά που ένας δίσκος μου κυκλοφορεί εμ διαφορετικό εξώφυλλο. Στην προκειμένη περίπτωση το ανέλαβε ένας φίλος, και πολύ cool άτομο, ο David Thierree, o οποίος έκανε και το artwork για το βιβλίο μου "Secrets Of My Kingdom" που θα βγει τον Μάρτιο.

Φωτογραφία του χρήστη Mortiis- Era 1.
-Όταν ασχολήθηκες με το dungeon ήχο, από τι επηρρεαζόσουν; Είχες στο μυαλό σου Κάστρα, Μεσαίωνα, μυθολογίες trolls κτλ;

Σίγουρα όλα αυτά με βοήθησαν στη σκέψη μου, καθώς είμαι fan της λογοτεχνίας του Tolkien. Για κάποιο λόγο όλοι οι black metallers εκείνης της εποχής είχαμε ένα κόλλημα με τα βιβλία του Τοliken. Επίσης είχα στο μυαλό μου και τα έργα του HR Giger,οπότε όλη αυτή η σκοτεινιά ήταν κινητήριος δύναμη για εμένα. Σκεφτόμουν ακόμα και σε αυτό το κομμάτι της μουσικής μου ζωής σαν μια black metal προσωπικότητα χαχα. Το βασικό στοιχείο της πρώιμης καριέρας των Mortiis ήταν τα σύμπαντα του Tolkien με μια δόση θλίψης και σκότους, και όχι μόνο με φιγούρες όπως τα  Ηοbbits. Ήθελα μέσω του dungeon υφους να συσχετίσω τις επιρροές μου με κάτι πιο ατμοσφαιρικό, ακραίο και καταθλιπτικό με φαντασία και μάχες, σαν αυτές των Manowar ας πούμε χαχα.

-Εκείνη την εποχή τι όργανα είχες;

Τότε με τα πρώτα μου λεφτά είχα αγοράσει ένα πάνφθηνο αρμόνιο της Roland. Με αυτό έπαιξα στα τρία πρώτα μου άλμπουμ και ήταν ο μόνος εξοπλισμος που είχα μαζί με ένα ακόμα μικρόφωνο για να χρησιμοποιώ που και που μερικά φωνητικά και απαγγελίες. Λίγο πριν βγει το τέταρτο μου άλμπουμ αγόρασα το δεύτερο μου αρμόνιο το οποίο το είχα μέχρι πριν μερικά χρόνια.

-Τι προέκυψε και άλλαξες το ύφος της μουσικής σου με την πάροδο του χρόνου;

Φωτογραφία του χρήστη Mortiis.Ήταν επειδή μπήκαν και άλλα ακούσματα και προτεραιότητες  στη ζωή μου. Επίσης κάπως έτσι άφησα πίσω και το πρώιμο υλικό μου και άρχισε να μη μου αρέσει τόσο. Βέβαια όλο αυτό βγήκε τελείως φυσικά, δε με ανάγκασε κανείς, απλώς έγινε και συνέχισε κάπως έτσι. Γενικά πολλές φορές με βρίσκω να κρίνω τον εαυτό μου, και επειδή είμαι αυστηρός κριτής, πολλές φορές λέω "αυτό ή εκείνο είναι χάλια", οπότε μετά καταλήγω να ψάχνομαι και να πειραματίζομαι περισσοτερο πάνω στη μουσική. Με βοήθησε πολύ που για μια περίοδο άκουγα πολύ Ministry, Skiny Puppy και διάφορες industrial μπάντες. Μεγάλωσα γενικά με κλασικές μπάντες όπως Maiden, AC/DC, WASP, Motley Crue Saxon Accept και Motorhead, οπότε το hard rock και το heavy metal υπήρχε μέσα μου, μετά ο Euronymous πίσω στα 90s, την εποχή που μπήκα στον ακραίο ήχο, μου πρότεινε μπάντες που είχαν synth στον ήχο τους, και έτσι θεώρησα φανταστικό τον συνδυασμό των σκληρών κθαρών και της άγριας φωνής που συνεχίζω να λατρεύω, με τις μελωδίες των πλήκτρων.

-Έχεις σχέδια, ώστε να βάλεις στοιχεία από τον αρχικό σου ήχο σε μελλοντικές σου δουλειες;

Είμαι σε μια περίοδο που γουστάρω αυτό το στυλ σύνθεσης και για αυτό μ'αρέσει που θα περιοδεύσω για τους πρώτους δίσκους. Έχω μπει μέσα στο κλίμα, και ακόμα περισσότερο όταν έκανα το remastering των δίσκων αυτών. Μάλιστα για το δεύτερο μου άλμπουμ, το "Anden Som Gjorde Oppror" επαναηχογράφησα τα κομμάτια ώστε να ακούγονται πιο όμορφα και πιο σωστά, πρόσθεσα λίγες περισσότερες μελωδίες και αύξησα τη διάρκεια τους. Ουσιαστικά έδωσα μια μοντέρνα αίσθηση σε μια τόσο παλιομοδίτικη ατμόσφαιρα. Δίνει κάτι φρέσκο στον ήχο που είχα το 1994, οπότε κάτα κάποιον τρόπο έκανα αυτό που με ρωτάς. Ίσως κάποια στιγμή στο μέλλον να επανέλθω σε κάτι τέτοιο, δε με χαλάει σαν ιδέα να βγάλω κάτι νέο με το πνέυμα του Era 1, αλλά σίγουρα όχι τώρα. Το μέλλον θα δείξει, τώρα επικεντρώνομαι σε αυτά τα ιδιαίτερα για εμένα live shows τα οποία δύσκολα θα ξαναγίνουν με τόση old school διάθεση.

-Θες να μας πεις λίγα λόγια για την επανακυκλοφορία του βιβλίου σου "Secrets Of My Kingdom";

Ω ναι, στις 10 Μαρτίου θα εκδοθεί από την "Cult Never Dies" και τον Dayal Patterson. Ξέρεις αυτός ο τύπος έχει αγάπη με τα βιβλία και δίνει μια διαφορετική οπτική στο black metal χαχα. Λοιπόν αυτό το βιβλίο ξεκίνησα να το γράφω στις αρχές του 1992 όταν ήμουν ακόμα στους Emperor, αμέσως μετά την κυκλοφορία του demo μας τότε, του "Tyrant", και συζητούσαμε για τους στίχους του full length μας. Τότε ακόμα ήμασταν στη Deathlike Silence, και θέλαμε να κάνουμε ένα θεοσκότεινο concept album που να ασχολείται με τη μεταφυσική πραγματικότητα, αλλά όλα έμειναν στη σκεψη χαχα. Οι Emperor πήραν διαφορετική πορεία και εγώ κράτησα αυτές τις αρχικές ιδέες. Έκανα μια συλλογή με όλα όσα είχα γράψει σχετικά με παράλληλα σύμπαντα, με την έννοια του κόσμου, τα οποία ήταν και οι πρώτες επιρροές για τους στίχους των Mortiis και έτσι έφτιαξα ένα βιβλίο το οποίο συνοδεύτηκε και από διάφορα σχέδια. Η πρώτη του έκδοση έφυγε αρκετά γρήγορα, και είχε συνοδευτεί με το πρώτο άλμπουμ που έβγαλα με την Earrache Records  το 2001. Έτσι είναι νομίζω μια καλή ευκαιρία ώστε να ξαναβεί μετά από τόσο καιρό.

-Να σου πω την αλήθεια, αυτή τη στιγμή που κάνουμε τη συνέντευξη φοράω μια μπλούζα των Emperor, και θα ήθελα να σε ρωτήσω, αν συνεχίζεις ακόμα να ακούς το υλικό που είχες ηχογραφησει μαζί τους...

Αποτέλεσμα εικόνας για mortiis emperorΧαχα, όχι δεν το ακούω πια. Πολύ σπάνια θα το κάνω αυτό. Όχι γιατί δε μου αρέσει ή δεν το θεωρώ καλό, αλλά έχω παιξει εγώ ο ίδιος μέσα οπότε το είχα ακούσει τόσες φορές τότε που το προβάραμε, και άλλες τόσες πιο μετά. Ξέρω τι παράμικρη λεπτομέρια για το πως ακούγεται χαχα, που δεν αισθάνομαι πλέον την ανάγκη να το κάνω, αν και πριν πεθάνω θα το έχω ξανακούσει σίγουρα κάποιες φορές ακόμα.

-Αν αποφάσιζαν οι Emperor να κάνουν ένα live με όλα τα παλιά μέλη, θα σου άρεσε να συμμετέχεις;

Προσωπικά δε ξέρω αν έχουν σκεφτεί να κάνουν κάτι τέτοιο τα απιδιά από τους Emperor. Ξέρω ότι έκαναν ένα reunion για το "In The Nightside Eclipse", οπότε δε ξέρω αν έχουν σχέδια για κάτι άλλο. Παρ'όλα αυτά θα ήταν πάρα πολύ ωραίο να παίζαμε μαζί το πρώιμο υλικό των Emperor από demo και ΕΡ, θα χαιρόμουν να συνέβαινε αν και έχω καιρό να παίξω μπάσο χαχα, αλλά νομίζω πως είναι ουτοπικό και δε θα συμβεί ποτέ.  Πολύ καλή ιδεά για να είναι ρεαλιστική χαχα

-Τον τελευταίο καιρό ακούς κάτι συγκεκριμένο;

Δυστυχώς είμαι πάρα πολύ απασχολημένος και με τη μουσική, αλλά και με την κανονική μου δουλειά, οπότε δεν έχω πολυ διαθέσιμο χρόνο. Βρίσκω γενικά στα social media πράγματα και καλλιτέχνες που σημειώνω για να ακούσω, αλλά ακόμα δεν έχω βρει την κατάλληλη ευκαιρία για αν το κάνω.

-Τι να περιμένουμε από το live show σου στην Αθήνα;

Έναν τύπο με μάσκα σίγουρα χαχα. Θα είναι ατμοσφαιρικό, ρυθμικό και σκοτεινό show, και νομίζω πως θα είναι αρκετά cool. Θα υπάρχει old school αισθητική, αλλά και πιο μοντέρνα και επική αίσθηση στα πρώιμα κομμάτια. Τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο από έναν μοναχικό και σκοτεινό τύπο με τη κλασική του μάσκα!
Φωτογραφία του χρήστη Mortiis.

-Έχεις ασχοληθεί καθόλου με την ελληνική σκηνή; Σου αρέσουν κάποιες από τις μπάντες της;

Από παλιά είχα ξεκινήσει να βρίσκω διάφορες ελληνικές μπάντες. Ο Εuronymous μου είχε μάθει τους Rotting Christ που είχε σε μεγάλη εκτίμηση, είχαν από τότε έναν ιδιαίτερο και φανταστικό ήχο, πίσω στις αρχές των 90s. Μου άρεσε το ύφος των Necromantia και των Thou Art Lord που ήταν πιο σκληροί, μια μη Αθηναϊκή μπάντα μου άρεσε τρομερά, οι Varathron αλλά και μπάντες όπως οι Septicflesh και οι Nightfall που τους είχα μάθει από τα demo τους. Επίσης μια ακόμα πιο παλιά μπάντα που μου άρεσε τότε ήταν οι thrashers, Flames. Μου άρεσε πολύ η old school Eλληνική σκηνή, και φαίνεται πλέον πόσο "γέρος" είμαι χαχαχα.

-Αυτά από εμένα, ευχαριστώ για τη συνέντευξη, ο επίλογος είναι δικός σου...

Ευχαριστώ κι εγώ φίλε. Ανυπομονώ να έρθω στη Αθήνα. Μου αρέσει η Ελλάδα και θα έρθω μια μέρα πριν το live ώστε να δω τα αξιοθέατα σαν κλασικός τουρίστας χαχα, θα αράξω με τα παιδιά από το Bowel Of Noise και θα συναντήσω φίλους.

Γιάννης Χαρτζανιώτης

Δεν υπάρχουν σχόλια: