Κοντά στα 20 χρόνια βρίσκονται οι Sahg, και πάντα έχουν με κάτι νέο να πειραματιστούν. Μια εξαετία έπειτα από το τελευταίο τους άλμπουμ, οι κύριοι από το Μπέργκεν επιστρέφουν, δίχως περαιτέρω σκαμπανεβάσματα, και το "Born Demon" προβάλει έναν νέο, δυνατό και πιασάρικο χαρακτήρα. Για τη νέα αυτή κυκλοφορία, όσα μεσολάβησαν, καθώς και για τις επιρροές γύρω από το κλασικό metal, τον ακραίο ήχο, την παραδοσιακή μουσική αλλά και τη Νορβηγική φύση, ο ιθύνων και μπροστάρης Olav Iversen μιλάει στο Metal View.
-Καταρχάς πώς βλέπετε τη μπάντα τώρα, έξι χρόνια μετά το προηγούμενο άλμπουμ σας;
Ο νέος δίσκος σηματοδοτεί μια νέα αρχή. Παράλληλα, μοιάζει πολύ και με τους πρώτους μας δίσκους, και είναι η εξέλιξη του προηγούμενου μας. Οπότε θα έλεγα πως μιλάμε για μια επιστροφή στις ρίζες, εκεί που ξεκινήσαμε και εμείς να παίζουμε αλλά πως θα το κάναμε τώρα.
-Ο δίσκος σας τώρα βέβαια μου φαίνεται πιο γυαλισμένος, αιχμηρός και με πιο τεχνικό παίξιμο. Αυτή η διαφοροποίηση πώς προέκυψε;
Έχουν περάσει τα χρόνια, πλέον από τετραμελής μπάντα γίναμε τριμελής, κάποια πράγματα έπρεπε να μπουν σε αυτά καλούπια, και θέλαμε να δούμε πόσο δυνατοί μπορούμε να γίνουμε με αυτό το σχήμα. Οπότε όλες οι κατευθύνσεις τους δίσκου νομίζω επηρεάστηκαν σε αυτή την αλλαγή. Ήταν αποτέλεσμα των συνεπειών και των δικών μας βλέψεων. Το "Memento Mori" ήταν ένα δυνατό άνοιγμα για εμάς, μετά από μια πολύ επιτυχημένη Ευρωπαϊκή περιοδεία με τους Opeth, πολύ καλές πωλήσεις, και περιμέναμε πως η συνέχεια του 2019, τότε θα είχε κι άλλες ευκαιρίες. Παίξαμε σε κάποια φεστιβάλ, αλλά κάπου εκεί, ξαφνικά νομίζω χάθηκε το κίνητρο που είχαμε. Μετά από αυτό έφυγε και ο Ole, για να εστιάσει στους Gaahls Wyrd, οπότε κάποια πράγματα άλλαξαν. Ποτέ δεν είναι εύκολο να αποχωριστείς ένα μέλος, χωρίς αυτό να μας πείραξε που έγινε, ώστε και ο ίδιος να κάνει αυτό που θέλει. Παρόλα αυτά είναι μία δύσκολη κατάσταση, κάναμε ένα διάλειμμα, ο καθένας έκανε δικά του πράγματα μακριά από τους Sahg, για κάποιους μήνες, και κάπως καθάρισε το μυαλό μας. Έχει συμβεί ξανά να φεύγει άτομο και να ψάχνουμε μετά, αλλά τώρα ήμασταν σίγουροι πως θα ήταν καλύτερο και για εμάς και για το μυαλό μας, να μείνουμε με τρία άτομα, και αυτό μας άνοιξε λίγο τους ορίζοντες και μας έδωσε νέες σκέψεις και νέες βάσεις. Από αυτό επηρεαστήκαμε, νιώσαμε πως ο καθένας έγινε λίγο καλύτερος μέσα σε αυτή τη ζύμωση και μας έδωσε κίνητρο να γράψουμε και να ψαχτούμε. Όλα αυτά αποτέλεσαν το ερέθισμα για τον συγκεκριμένο δίσκο.
-Αυτό το ταρακούνημα που σας δημιούργησε και το ερέθισμα, πιστεύεις ότι βοήθησε για να βγάλετε τώρα δίσκο έπειτα από έξι χρόνια;
Χμ, ναι. Τα έξι χρόνια αυτά ήταν σίγουρα πολύς καιρός, και μέσα εκεί υπήρξε και η πανδημία. Ήταν γενικότερα μια σκοτεινή περίοδος, κάναμε και το διάλειμμα μας για έξι μήνες, έπειτα ψάχναμε να βρούμε την πορεία μας, και όλα αυτά καθυστέρησαν πολύ έναν δίσκο. Ίσως αν η πανδημία δεν έμπαινε στη μέση όλα να είχαν γίνει λίγο γρηγορότερα, αλλά παρόλα αυτά, ήταν κάτι που το χρειαζόμασταν για να επαναπροσδιοριστούμε.
-Πιστεύεις ότι το διάλειμμα αλλά και ο χρόνος που πήρατε για τον τωρινό δίσκο εν τέλει σας αναζωογόνησε τόσο σαν μουσικούς όσο και σαν προσωπικότητες;
Απόλυτα. Όταν τελειώναμε με το "Memento Mori", νιώθαμε πως φτάνουμε σε ένα αδιέξοδο, σε ένα τέλμα, ίσως σε ένα άδοξο τέλος. Δεν ήταν τυχαίος ο τίτλος. Η συνέχεια έκανε πολλούς ανάμεσα μας να μη νιώθουμε ωραία, μεταξύ μας, ακόμα και μουσικά βλέπαμε άλλα οράματα, οπότε αυτός ο δίσκος τότε, ήταν και σαν πρόκληση τόσο για εμάς όσο και για τον κόσμο. Φαινόμασταν κάπως κουρασμένοι έπειτα, οπότε όλα μας έκαναν καλό τώρα, και να δούμε τα πάντα καλύτερα μέσα από την απλότητα. Εστιάσαμε σε αυτό.
-Μου δίνεις ωραία πάσα, γιατί σκεφτόμουν πως αυτή η απλότητα του ήχου έκανε ένα αποτέλεσμα πιο μαγικό και πιο οργανικό. Συμφωνείς;
Ω ναι, η οργανικότητα που λες νομίζω βγήκε καλύτερα από ποτέ εδώ. Πιστεύω πως ευθύνεται ότι δεθήκαμε περισσότερο τώρα που είμαστε τρεις, δουλέψαμε και κάναμε πολύ practice ο καθένας μας, και προφανώς ψάξαμε να βρούμε την αξία στον ήχο που θα βγει και να βρούμε τον προορισμό μας. Εστιάσαμε σε αυτά και θέλαμε έναν δίσκο που θα έβαζε τον ακροατή κοντά σε εμάς και θα μπορούσε να ακουστεί πλούσιο και συναυλιακά. Μεταξύ άλλων μας έβαλε και σε νέο τρόπο σκέψης που μας έκανε να βγάλουμε καλύτερο εαυτό.
-Ένα από τα κομμάτια του δίσκου που μου έκανε εντύπωση, είναι το "Heksendans" που είναι και το πρώτο που κυκλοφορήσατε στα Νορβηγικά. Πώς προέκυψε αυτό;
Βασικά είναι μια διασκευή, από ένα καλλιτέχνη του Μπέργκεν. Οπότε είναι και το πρώτο κομμάτι που κυκλοφορούμε στα Νορβηγικά, αλλά και η πρώτη μας διασκευή. Η ιδέα προέκυψε εντελώς τυχαία, μιας και είχαμε τελειώσει γρήγορα τις ηχογραφήσεις του νέου δίσκου και μας είχε μείνει λίγο παραπάνω χρόνος στο στούντιο. Έτσι την πρώτη μέρα, κάτσαμε να δούμε πιο τραγούδι θα μας πήγαινε για διασκευή, μιας και δε θέλαμε κάτι κοινότυπο, και ψάξαμε ανάμεσα σε Νορβηγικά pop, jazz και folk κομμάτια. Εν τέλει καταλήξαμε στο "Heksendans" του Jan Eggum. Θέλαμε να δώσουμε μια δική μας χροιά σε ένα παλιό folk/rock κομμάτι. Είχε βγει το 1977 και θυμάμαι από παιδί να παίζει στο ραδιόφωνο, και έτσι είπαμε να βγει και με έναν Sahg ήχο προς τα έξω. Με αυτόν τον τρόπο τιμήσαμε κάπως τον τόπο μας, και η θεματική μου με τον χορό των μαγισσών ταίριαζε σε αυτό το μοχθηρό, δυνατό και σκοτεινό ύφος που είχαμε. Έτσι μολις το σκεφτήκαμε, μία φορά που το προβάραμε και βρήκαμε το στυλ, και άλλη μία την επόμενη μέρα που το ηχογραφήσαμε. Αυτό ήταν.
-Επίσης βλέπω πολλές κλασικές επιρροές στον ήχο σας τώρα, πιο κοντά στο ύφος των Judas Priest ή των Iron Maiden και φυσικά των Black Sabbath, που δένει με το doom metal σας. Νιώθεις πως έχετε πληθώρα επιρροών;
Με αυτές τις μπάντες μεγαλώσαμε ούτως ή άλλως. Σίγουρα οι Black Sabbath είναι η μεγαλύτερη μας επιρροή, οπότε ο ήχος μας πάντα είναι πιο κοντά σε αυτών. Από εκεί και πέρα, πάντα θέλουμε να κάνουμε μερικούς πειραματισμούς και πειράγματα, που να κολλούν με το στυλ μας. Εδώ μιλάμε για έναν δίσκο όχι spacey ή ψυχεδελικό όπως κάποιοι παλιότεροι, αλλά πιο βαρύ και δυναμικό. Έτσι λογικό να μας βγήκε αυτή η πλευρά μας. Δεν έχεις άδικο ως προς τις επιρροές, θέλαμε να πιάσουμε την επιθετικότητα των Motorhead με την ενέργεια και τη ζωντάνια των Iron Maiden ή των Judas Priest. Μιλάμε για έναν heavy δίσκο. Nομίζω ότι εδώ βλέπεις να αντικρούονται από τη μία πλευρά όλοι αυτοί και από την άλλη οι Sabbath με τους Pentagram, χαχα.
-Παρόλα αυτά είστε πολύ σκοτεινοί, όπως γενικά το βλέπω αυτό στη Νορβηγική μουσική. Που πιστεύεις ότι οφείλεται αυτό;
Ζούμε στη Νορβηγία, όπου η μισή μας ζωή βασίζεται στο σκοτάδι. Έχουμε τον μισό χρόνο νύχτα στα περισσότερα μέρη της χώρας, οπότε είναι λογικό η μουσική διαφόρων ειδών, όχι μόνο στο metal ή το rock, να είναι έτσι. Στην Ελλάδα είναι λογικό να ξυπνάς μέρα και να κοιμάσαι νύχτα, σε εμάς είναι κάπως διαφορετικό. Τον χειμώνα ξυπνάμε νύχτα, πάμε για βόλτες νύχτα, δουλεύουμε νύχτα, κοιμόμαστε νύχτα. Όλα αυτά επηρεάζουν τη ζωή σου, και πόσο μάλλον την τέχνη σου. Έτσι προφανώς η μουσική μας θα είναι πιο σκοτεινή και μελαγχολική. Αυτό ισχύει και για τους Φιλανδούς ή για τους Ισλανδούς. Η μουσική σκηνή σε αυτές τις χώρες έχει εδραιωθεί έτσι λόγω του περιβάλλοντος.
-Πολλά από τα μέλη που πέρασαν από τους Sahg έχουν συναναστραφεί με το black metal. Πιστεύεις ότι αυτό σας επηρέασε μουσικά;
Σίγουρα, άλλωστε το Μπέργκεν είναι μια περιοχή που φημίζεται στο Νορβηγικό black metal. έχουμε επαφές και σχέσεις με τη μουσική εδώ, ακούμε και οι ίδιοι, οπότε κάπως μας έχει επηρεάσει όλα αυτά. Είναι φυσικό και αυθόρμητο. Επίσης τόσο η επαφή μας με αυτή τη μουσική όσο και η ίδια η σκηνή, έχει να κάνει με το σκοτάδι, με τον καιρό και τη φύση της περιοχής. Αυτά τα τρία στοιχεία έχουν επηρεάσει τη ψυχοσύνθεση και την τέχνη μας και αυτή του black metal. Η άγρια αυτή ομορφιά αντικατοπτρίζεται μέσα από αυτή τη μουσική. Είναι αλληλένδετα.
-Από τα βίντεο για αυτόν τον δίσκο βλέπω τη συσχέτιση του αποκρυφιστικού στοιχείου με τη φύση. Πώς συνδυάζεται αυτό;
Όπως είπες είναι συσχέτιση, και ξέρεις, είναι μια ένωση των ενδιαφερόντων μου. Λατρεύω τη φύση, τα δέντρα, την ηρεμία που σου βγάζει, αλλά μου αρέσει και η μυθολογία και το μεταφυσικό. Αν τα ενώσεις όλα αυτά, γυρνάμε στην κουβέντα που είχαμε πριν μιας και το σκοτάδι ταιριάζει μέσα τους. Προσωπικά ο συνδυασμός αυτός μου θυμίζει τις παλιές εποχές, με καχύποπτους ανθρώπους που πίστευαν σε δαίμονες και μάγισσες, και ότι δε φαινόταν στο σκοτάδι, δημιουργούσε το κακό. Έτσι και εμένα με ιντριγκάρει ότι κρύβεται από το φως, και με έναν φολκλορικό τόνο έχεις αυτό το αποτέλεσμα. Στο σκοτάδι βλέπεις ό,τι θες εσύ.
-Το "Born Demon" σαν τίτλος, δείχνει μια αναγέννηση δική σας;
Από τη μία ναι. Έχει αυτόν τον τίτλο, με τον αποκρυφιστικό, μεταφορικό χαρακτήρα, αφού έπειτα από έξι χρόνια μεταμορφωθήκαμε, αναγεννηθήκαμε και ανανεωθήκαμε. Είναι η επιστροφή, και μία νέα γέννηση του χαρακτήρα και της μουσικής μας. Από την άλλη βέβαια, θέλουμε να δείξουμε μέσα από τα τραγούδια μας αλλά και τη μεταφορά αυτή, πόσο πίσω είναι ακόμα ο κόσμος, και πόσο πιο σκατά γίνεται προχωρώντας. Για εμάς έχει διπλή σημασία και ο καθένας μετά μπορεί να βάλει τη δική του.
Γιάννης Χαρτζανιώτης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου