Κυριακή 14 Ιανουαρίου 2024

Grá στο Metal View: Το black metal ήταν εδώ πάντα για να σπάσει εμπόδια και να κάνει κάτι μοναδικό

Οι Grá είναι ένα από τα συγκροτήματα που κρατούν το Σουηδικό black metal ενεργό στον πυρήνα του underground, με έναν ιδιαίτερο, δυναμικό αλλά και μυστηριακό τρόπο. Με δείγμα εξέλιξης αλλά και σεβασμού στο ακραίο στερέωμα, κυκλοφόρησαν το τέταρτό τους πόνημα, "Lycaon", δίνοντας έναν πολεμικό και μοχθηρό χαρακτήρα. Ο Heljarmadr ως βασικός εμπνευστής της μπάντας, αλλά και στοιχειωμένη φωνή των Dark Funeral, μιλάει στο Metal View για το νέο άλμπουμ, τα live και των δύο συγκροτημάτων του στην Αθήνα αλλά και τη σχέση του με την ελληνική κουλτούρα.

-Πρώτα από όλα θα ήθελα να σε ρωτήσω πώς ήταν η ανταπόκριση του κοινού στο Lycaon, ένα χρόνο μετά την κυκλοφορία του;

Γειά χαρά! Νομίζω ότι ήταν πολύ υπέροχη. Κάναμε κάτι διαφορετικό από τα προηγούμενα άλμπουμ μας και φαίνεται ότι ήταν τόσο ικανοποιητικό για τον κόσμο μας όσο και για εμάς τους ίδιους.

-Βλέπω ότι ο ήχος σας έχει προοδεύσει και εξελιχθεί με τα χρόνια, και ειδικά στο Lycaon μπορούμε να δούμε πιο heavy, σύγχρονη και groove-άτη διάθεση. Πώς προέκυψε αυτό;

Πάντα βρισκόμασταν σε διάθεση για εξέλιξη και είναι πραγματικά πολύ βαρετό να κάνουμε το ίδιο άλμπουμ ξανά και ξανά. Ακούγαμε πολύ heavy metal της δεκαετίας του '80 τον πρώτο καιρό που ετοιμάζαμε τα τραγούδια για το Lycaon και αποφασίσαμε ότι είναι μια ενδιαφέρουσα διαδρομή που πρέπει να ακολουθήσουμε, και μας χωρίζει αρκετά από τα προηγούμενα άλμπουμ μας. Αντί για πλήκτρα, ακουστικές και χορωδίες φτιάξαμε ένα άλμπουμ βασισμένο σε πολύ riffing. Ενδιαφέρον που λες «σύγχρονο» καθώς νιώθουμε το εντελώς αντίθετο. Υπάρχουν πολλές επιρροές από Judas Priest, Maiden, Motörhead, Venom, Bathory και Sepultura, για να αναφέρουμε μόνο μερικές. Ίσως είναι οι παραγωγές που δίνουν μια πιο μοντέρνα αίσθηση παρά η μουσική.

- Ένα πολύ συνηθισμένο πράγμα από την άλλη είναι η μοχθηρότητα στη μουσική σας. Τι είναι αυτό που την κρατάει στο πίσω μέρος του μυαλού σας;

Πάντα μας ενδιέφερε το αποκρυφιστικό, ο τρόμος, οι διαφορετικές αποχρώσεις και οι μορφές του σκότους. Δεν μπορώ να καταλάβω τι έχουμε στο μυαλό μας, υποθέτω ότι πρέπει να το ερμηνεύσετε μόνοι σας, μέσα από τη μουσική που κάνουμε.

-Με τόσα υποείδη στη σκηνή, πόσος χώρος για εξέλιξη υπάρχει στο black metal στις μέρες μας;

Πάντα πρέπει να υπάρχει χώρος για εξέλιξη. Το Black Metal ήταν εδώ πάντα για να σπάσει τα εμπόδια και να κάνει κάτι μοναδικό. Μόνο τον τελευταίο καιρό βλέπουμε να έχει δημιουργηθεί ένας λάκκος συντηρητισμού,  όπου τόσες μουσικές ακούγονται το ίδιο. Απλά ακούστε το νέο άλμπουμ από τους DHG, το "Black Medium Current". Το καλύτερο μεταγενέστερο παράδειγμα για το πώς το Black Metal μπορεί να εξελιχθεί χωρίς να χάσει το σκοτάδι ή την ουσία. Δεν λέω ότι κάθε συγκρότημα πρέπει να είναι πρωτοποριακό, αλλά μην φοβάστε να εξελιχθείτε και να κάνετε κάτι έξω από το κανονικό σας comfort zone, αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για πνευματική ανάπτυξη.

-Στο νέο σας άλμπουμ, το ομώνυμο κομμάτι Lycaon και το Flame of Hephaestus είναι εμπνευσμένα από την ελληνική μυθολογία. Μπορείς να μου πεις την ιστορία πίσω και την επιρροή σου;

Το τραγούδι Lycaon είναι γραμμένο στα σουηδικά αλλά έχει ελληνική επιρροή. Είναι προφανώς ένα τραγούδι για λυκάνθρωπους καθώς ο Λυκάων πιστεύεται ότι είναι ο αρχικός λυκάνθρωπος, που αψηφούσε τον πιο ισχυρό θεό, τον Δία, τρέφοντάς τον εαυτό του με σάρκα από παιδιά, από τον ίδιο του τον γιο συγκεκριμένα. Το Flame of Hephaestus είναι ένας φόρος τιμής στη μεταλλουργία και την αλχημεία. Ο σκανδιναβικός ομόλογός μας για τον Ήφαιστο είναι ο σιδηρουργός Völund. Αυτοί οι χαρακτήρες χρησιμοποιούν τη μαγεία τους και δημιουργούν κάτι υπέροχο από το τίποτα, χρησιμοποιώντας και συνδυάζοντας διαφορετικά υλικά και στοιχεία. Στα σουηδικά, ένα συνώνυμο του ποιητή είναι «wordsmith» σαν λογοπαίγνιο. Και πάλι με την ικανότητα να δημιουργείς από έναν συνδυασμό αυτού του κόσμου (γνώση και εμπειρία) και άλλων (ιδεών και έμπνευσης). Υποθέτω ότι αυτός είναι ένας σύντομος τρόπος για να περιγράψω την ουσία αυτών των δύο τραγουδιών.

-Τόσο στο artwork όσο και στο μουσικό ύφος, πιστεύεις ότι το Lycaon είναι η φυσική συνέχεια του Vasen;

Νομίζω ναι. Μπορείς να δεις τα αεροπλάνα ήδη στο αρκετά σκοτεινό εξώφυλλο του Väsen, που κοντράρει πλήρως στο έγχρωμο artwork του Lycaon. Νομίζω ότι η μουσική είναι επίσης λιγότερο αφηρημένη και περισσότερο «στα μούτρα», μια φυσική συνέχεια όπως είπαμε πριν.

-Δέκα χρόνια μετά την ένταξη σου στους Dark Funeral, πιστεύεις ότι βοήθησε και στη φήμη των Gra;

Αυτό είναι πολύ δύσκολο να ειπωθεί. Θα πίστευε κανείς στην αρχή πως ναι, αλλά είμαστε τόσο διαφορετικό συγκρότημα με τη δική μας ταυτότητα, δεν είμαι σίγουρος ότι απευθυνόμαστε στους ίδιους ανθρώπους συνολικά.

- Ως λάτρης του ελληνικού black metal όπως είσαι, πώς νιώθεις να παίζεις μαζί με τους Yoth Iria και έναν θρύλο της σκηνής όπως ο Jim Mutilator;

Ανυπομονούμε πραγματικά για αυτή τη συναυλία και ο Jim είναι υπέροχος τύπος. Οι Grá είχα πάντα μια συγκεκριμένη θέση στην Ελλάδα νομίζω. Νομίζω ότι καταλαβαίνουμε ο ένας τον άλλον πολύ καλά και υπάρχει αμοιβαία αγάπη και σεβασμός.

- Τι να περιμένουμε από την εμφάνισή σας στην Αθήνα στις 26 Ιανουαρίου;

Να περιμένετε πολύ υλικό από τα μετέπειτα άλμπουμ μας, καθώς δεν έχουμε καταφέρει να τα μεταφέρουμε ακόμη πολύ στη σκηνή και είμαστε σε πολύ καλή διάθεση να το κάνουμε. Θα είναι μια απόλαυση!

-Επίσης έρχεστε στην Αθήνα και με τους Dark Funeral. Ποια είναι τα σχέδια σου για αυτή την εμφάνιση;

Ελάτε για να το μάθετε!

-Ποιες είναι οι αγαπημένες σου αναμνήσεις από τις επισκέψεις σου στην Ελλάδα;

Πάντα μου αρέσουν τα ταξίδια με τα παιδιά από το Bowel of Noise. Πάντα θα ζήσουμε κάποια περιπέτεια και είναι φίλοι μου εδώ και πολλά χρόνια, τους πάω και τους σέβομαι. Πέρα από αυτό, πάντα μου αρέσει να περπατάω ανάμεσα στα ερείπια από τα αρχαία χρόνια. Είναι τόσο ισχυρή η ενέργεια όσο οι πέτρες ρούνων και τους λαξευτούς βράχους που έχουμε στη Σουηδία.

-Και η τελευταία μου ερώτηση, ποια είναι τα σχέδια για τους Gra το 2024;

Μόλις ξεκινήσαμε να συνθέτουμε υλικό για το επόμενο άλμπουμ μας και ελπίζουμε να βρισκόμαστε όσο το δυνατόν περισσότερο πάνω στη σκηνή!

Γιάννης Χαρτζανιώτης

ENGLISH VERSION

-First of all, I would like to ask you, how was the reaction of the fans to Lycaon, a year after its release?

Hello! I think it has been pretty damn great. We did something different from our previous albums and it seems to have  been as satisfactory to our hordes as it is for us.

-I see that your sound has progressed and developed over the years, and especially in Lycaon we can see more heavy, modern and grooved focus. How did this become?

We have always been in evolution and it is actually quite boring to make the same album over and over. We heard a lot of 80’s heavy metal in the first songs we wrote for Lycaon and decided that it is an interesting path to follow, that separates quite heavily from our previous albums. Instead of keyboards, acoustics and choirs we made a very riff based album. Interesting that you say ”modern” as we feel the complete opposite. There’s a lot of Judas Priest, Maiden, Motörhead, Venom, Bathory and Sepultura influences, to mention just a few. Perhaps it is the productions that gives a more modern feel rather than the music.

- A very common thing on the other hand is the evilness in your music. What is on the back of your minds?

We have always been interested in the occult, in horror, in different shades and forms of darkness. I can’t tell what’s in our minds, I guess you have to interpret for yourself, through the music that we make.

-How much space for evolution is there in black metal nowadays?

There should always be space for evolution. Black Metal was alway about breaking barriers and to do something unique. It is only in later days that it has become this conservative cesspool where too much music sounds the same. Just listen to the new album from DHG, ”Black Medium Current”. The best later example of how Black Metal can evolve without losing the darkness or the essence. I’m not saying that every band should be avantgarde but don’t be afraid to evolve and do something outside of your regular comfort zone, that’s the best way for spiritual development.

-On your new album, the title track Lycaon and Flame of Hephaestus are inspired by Greek mythology. Can you tell me the story behind and your influence on them?

The song Lycaon is written in Swedish but have a Greek influence. It is obviously a song about werewolves as Lycaon is believed to be the original werewolf, defying the most powerful god, Zeus, by feeding him flesh from a human child, from his own son. Flame of Hephaestus is a tribute to metallurgy and alchemy. Our Nordic counterpart for Hephaestus is the blacksmith Völund. These characters use their magic and create something magnificent from nothing, using and combining different materials and elements. In Swedish, a synonym for poet is ”wordsmith”. Again with the ability to create from a combination of this world (knowledge and experience) and others (ideas and inspiration). I guess that’s a short way to describe the essence of those two songs.

-Both in the artwork and in the musical style, do you believe that Lycaon is the natural continuation of Vasen?

I do think so. You can see the airplanes already on the quite obscure Väsen cover, that takes full focus on the full colour Lycaon artwork. I think the music is also less abstract and more ”in your face”, a natural continuation as said Before.

-Ten years after your joining in Dark Funeral, do you believe that helped in the fame of Gra as well?

That is very hard to say. One would at first believe so, but we are such a different band with our own identity, I’m not sure we appeal to the same people all in all.

-As a fan of greek black metal as you are, how does it feels to play together with Yoth Iria and a legend of the scene like Jim Mutilator?

We are really looking forward to this concert and Jim is a great guy. Grá always had a certain place in Greece I think. I think we understand each other quite well and there’s a mutual affection and respect.

-What can we expect from your show in Athens?

Expect a lot of material from our later albums as we haven’t really been able to bring it on stage too much yet and we are very eager to do so. You’re in for a treat!

-Also you are coming to Athens and with Dark Funeral. What are your plans for this show?

Come and find out!

-Which are your favourite memories from your visits to Greece?

I always love the trips with the Bowel of Noise guys. They always take me out on some adventure and they’re long time friends that I really like and respect. Aside from that, I always enjoy walking among the ruins from ancient days. It is as powerful as the rune stones and rock carvings we have up in Sweden.

-And my last question, what are the plans for Gra in 2024?

We have just started to compose material for our next album and we hope to be on stage as much as possible!

John Hartzaniotis

Δεν υπάρχουν σχόλια: